Untuk pengetahuan anda, di Negeri Sembilan telah menjadi kebiasaan bagi masyarakat di negeri ini memberi sedikit saguhati kepada pembaca al-Quran untuk menghadiahkan pahala bacaannya kepada si mati. Sehingga timbul pelbagai persoalan mengenai hukum bacaan al-Quran tersebut sama ada sampai atau tidak.
Perkara ini memang sudah lama menjadi perselisihan pendapat diantara ulama’ sejak dari zaman dahulu lagi. Untuk tidak berlaku bias dan berat sebelah. Saya mengemukakan kedua-dua pendapat tersebut untuk tatapan anda.
PENDAPAT PERTAMA : TIDAK SAMPAI
Ada antara mereka berhujahkan hadith berikut untuk membolehkan membaca surah Yasin sama ada untuk menghapuskan dosa si mati atau mengirim pahala bacaan tersebut kepada si mati :
Hadith di atas ini adalah hadith batil, palsu atau tidak ada asal usulnya. Terdapat di dalam sanadnya seorang yang bernama ‘Amar yang dikenali sebagai pemalsu hadith dan banyak meriwayatkan hadith-hadith yang batil. Imam Daraqutni berkata tentang ‘Amar : “Amar adalah seorang pemalsu hadis”.
Terdapat beberapa ulama’ yang sezaman dengan Imam Syafie yang telah mengharamkan kenduri arwah, salah seorang dari mereka ialah sahabat Imam Syafie bernama Imam Muzani.
Beliau menolak pendapat mereka yang membolehkan kenduri arwah, malah beliau telah menfatwakan tentang pengharaman mengirim (menghadiahkan) pahala dari bacaan al-Quran untuk menyelamatkan orang mati sebagaimana yang diamalkan dalam majlis kenduri arwah, beliau berkata :
Terdapat juga segolongan mereka yang berhujjahkan fatwa Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyah yang pernah membolehkan perbuatan mereka yang menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada orang yang telah mati.
Namun kenyataannya beliau telah ruju’ (menarik balik dan membatalkan fatwa beliau), yang mana beliau telah menegaskan:
Penarikan semula fatwa beliau yang pada asalnya membolehkan (menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada si mati) kemudian mengharamkannya, ianya boleh ditemui di dalam kitab Ali Abdul al-Kafi as-Subki “Takmilatul Majmu”
Di dalam kitab “Syarah Muslim” Imam an-Nawawi telah menjelaskan pendapat Imam as-Syafietentang perbuatan yang diamalkan dalam majlis kenduri arwah iaitu pengiriman pahala kepada orang mati. Beliau berkata :
Sekali lagi beliau menjelaskan bahawa :
Syeikh al-Haitami juga telah menjelaskan :
Ada yang berpendapat bahawa ayat 39 di surah an-Najm ini telah dan dimansuhkan oleh ayat 21 di surah ath-Thur. Imam Syaukani menolak pendapat ini dan beliau berkata:
Namun apabila dibuka secara ilmiah ruang agama untuk membincangkan, mengkaji dan meneliti semula amalan yang diperkatakan di atas, terbukti ia terlalu bertentangan dengan syara’, malah termasuk dalam amalan atau perbuatan yang ditegah, diharamkan dan bid’ah.
Benarnya kenyataan ini dapat dibuktikan apabila kita memahami kesemua hujjah-hujjah dan dalil-dalil syara’ yang dikemukakan oleh para ulama dari kalangan mazhab Syafie.
PENDAPAT 2 : SAMPAI BACAAN
Menurut Prof Dr Wahbah al-Zuhaili, Mazhab Imam Ahmad dan jumhur salaf dan mazhab empat dan di antara mereka Malikiyah dan Syafi’iyah yang kemudian berpendapat sampai pahala amalan tersebut.
Pendapat Imam Abu Hanifah :
DALIL AL-QURAN :
Al-Sya’ani juga menyebutkan dalil pendapat kedua dari al-Quran, sunnah dan ijmak serta kaedah syariat. Iaitu mereka yang mengatakan bahawa mayat mendapat manfaat atas apa yang dilakukan oleh orang-orang yang masih hidup untuknya.
Dalil dari al-Quran adalah firman Allah S.W.T yang bererti :
Maka Allah S.W.T memuji mereka atas istighfar mereka kepada kaum Mukminin sebelum mereka. Maka hal itu menunjukkan bahawa mayat mendapat manfaat daripada doa terhadap mereka seperti juga doa dalam solat jenazah.
DALIL HADITH :
Ibn Hibban dalam kitab sahihnya meriwayatkan hadith Jundab bin Abdillah, Rasulullah S.A.W bersabda yang bererti :
(Ditakhrij oleh Ibn Hibban di dalam Kitab Sahihnya pada bab Fadhilat Surah al Baqarah. Demikian juga al-Haithami meriwayatkannya di dalam kitab Mawarid al-Dzam’an. Imam Ahmadjuga meriwayatkannya di dalam al-Musnad dari Ma’qal bin Yasar.
Al-Haithami mengulas hadith tersebut di dalam kitab Majma’ al-Zawaid, “Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di dalamnya ada salah seorang perawi yang tidak disebut namanya, bagaimanapun perawi-perawi lainnya adalah sahih.
Pendapat dari Imam An Nawawi :
Imam Nawawi berkata :
Pendapat Imam Ahmad :
Imam Ahmad pada mulanya pernah melarang seorang buta daripada membaca al-Quran di atas kubur, kemudian beliau (imam Ahmad) mengizinkannya setelah mendengar khabar yang mengatakan Ibnu Umar pernah berwasiat supaya dibacakan permulaan dan penghujung surah al-Baqarah di sisinya ketika dikebumikan.
Antara ulama’ terkini lain yang mengatakan sampainya pahala seperti : Profesor Dr Sayyid Muhammad ‘Alawi Almaliki Al Hasani, Dr Abd Malik Abd Rahman As Sa’adi, dan ramai lagi.
KESIMPULAN :
Setelah membaca kedua-kedua pendapat tersebut, saya serahkan kepada anda untuk memilih dan cenderung kepada pendapat yang mana satu. Terpulang kepada anda.
Ulama’ terdahulu sudah memberikan pandangan dan pendapat mereka dalam masalah ini. Kita sebagai umat Islam pada masa kini bebas untuk memilih pendapat yang mana satu. Tidak perlulah bagi kita untuk menhentam dan mempertikaikan pendapat dan hujah mereka.
Sudah tentu ulama’ terdahulu sudah membuat pertimbangan dan perkiraan yang waras sebelum mengeluarkan fatwa. Semoga artikel ini dapat memberi panduan dan rujukan kepada anda apabila berdepan dengan masalah ini.
Akhirnya, tontonlah video mengenai persoalan ini yang dijawab oleh Dr. Abdul Basit bin Hj. Abdul Rahman dalam rancangan “Tanyalah Ustaz” di TV9.
Klik untuk melihat video tersebut
Sumber : http://www.imranshamsir.com/
0 ulasan:
Catat Ulasan