BERKEBAJIKAN SEBAGAI ASET AKHIRAT

Semasa Yang Berhormat Dr. Siti Mariah Mahmood dan Yang Berhormat Senator Mumtaz Md Nawi mengunjungi saya bagi mendapatkan beberapa tip untuk meningkatkan amal kebajikan dalam parti, maka saya telah menyebutkan beberapa pengamatan yang dikira berkaitan dengan seruan meningkatkan iman dan takwa demi menjadi seorang insan yang berkebajikan. Ia adalah ramuan berkebajikan menghadapi akhirat.

1. Mengikut ajaran Al-Quran, dalam surah al-Mulk bererti Kerajaan. Semua Kerajaan hendaklah mengamalkan sistem yang sama dengan kehendak Kerajaan Allah Subhanahu wa Taala. Firman Allah (Al-Quran surah al-Mulk ayat 1):

Bermaksud: “Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang menguasai Kerajaan/pemerintahan (dunia dan akhirat) dan memanglah Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”

2. Allah Subhanahu wa Taala berkuasa buat dunia maka Dia juga penuh berkuasa membuat akhirat.

3. KPI dan standard adalah mengikut ukuran hukum Allah Subhanahu wa Taala, standard teramat baik (ahsan) harus sama dengan Islam, kalau tidak ia akan menjadi teramat jahat (aswauu).

4. Hikmah bersolat jamaah ialah ibadat dan dapat bertanya khabar hal ehwal kehidupan dengan masyarakat sekeliling.

5. Segala amalan dan pahala adalah saham (asset) dan pelaburan akhirat.

6. Namun kerana jarak kita dan Nabi Sallallahu alaihi wasallam adalah jauh, maka banyaklah rintangan serta halangan yang perlu kita tempuhi. Segala-galanya dapat dihadapi dengan kembali kepada Al-Quran dan as-Sunnah yang diwariskan oleh Nabi Sallallahu alaihi wasallam kepada kita.

7. Suci air hujan yang turun di puncak bukit biasanya akan berubah bila sampai di kuala sungai. Selalunya air itu akan keruh dan ada macam-macam di dalamnya kerana laluan airnya sepanjang sungai sejauh ribuan kilometer. Untuk minum perlulah ditapis.

8. Maka bila kita hendak terima atau menilai sesuatu agar benar-benar diterima Allah, gunalah tapisan bersandarkan Al-Quran dan as-Sunnah.

9. Sadaqah bermaksud benar, maka dengan memberi sedekah adalah satu manifestasi dan terjemahan iman seorang Muslim yang beribadat kepada Allah Subhanahu wa Taala.

10. Surah Al-Fatihah itu adalah ikrar dan bai’ah harian orang Mukmin atas lafaz syahadahnya.

11. Perintah pertama berkait Iqra’ adalah mula membaca ‘dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah dan Pengasih,’ yang mencipta segala-galanya,

12. Manusia akan mati––berakhir riwayat dengan kematian––pengakhirnya adalah sama ada syurga atau neraka.

13. Di dalam surah Al-Hadid, disebut Iman dan Infaq secara beregu dan pakej. Firman Allah (Al-Quran surah al-Hadid ayat 7):

Bermaksud: “Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian dari harta benda (pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian dari harta itu pada jalan Allah); mereka tetap beroleh pahala yang besar.

14. Hakikatnya manusia adalah penjaga harta milik penuh Allah Subhanahu wa Taala. Jadi manusia tidak perlu ragu dan lokek (kedekut) untuk membelanjakannya mengikut kehendak agama dan membantu orang lain.

15. Tiada ideologi dunia akan sebut pahala, hanya Allah Subhanahu wa Taala yang menyebut dan menerangkan mengenai pahala. Ini bermaksud Islam adalah mengutamakan pahala.

16. Oleh kerana itu, manusia yang belajar ideologi seperti sekular, nasionalis, sosialis atau sebagainya, akan sukar dan tidak memahami makna pahala dan kebangkitan semula selepas mati. Ini kerana secara logikanya manusia akan hancur sepenuhnya bila mati, maka apa gunanya pahala di sisi ideologi tersebut.

17. Salah satu jalan mencapai pahala adalah menjalankan aktiviti kebajikan. Antara yang harus diberi perhatian utama ialah menziarahi orang sakit dan mereka ditimpa bencana. Begitu juga mempersaudarakan antara insan/hamba Allah dan tolong-menolong adalah kerja agama yang perlu dibuat sepanjang masa. Natijahnya pahala yang diperolehi bakal membahagiakan pada hari akhirat.

18. Benarlah kata Khadijah Radiallahu anha, ketika Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam pulang dari Gua Hira’, Nabi Sallallahu alaihi wasallam sebelumnya adalah seorang yang prihatin dan berkebajikan kepada kaum keluarga dan orang miskin. Begitu pula setelah menerima Islam dan menjadi Nabi, maka baginda tetap meneruskan amalan kebajikan dan berkhidmat untuk semua orang, malah diteruskan dengan lebih cemerlang dan terarah.

Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
merangkap Mursyidul Am PAS.

Kota Darulnaim,
KOTA BHARU.
18 Rabiul Akhir 1432/23 Mac 2011.

0 ulasan:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.