AQIDAH DU'AT

بسم لله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه ومن تبعه باحسان الى يوم الدين , أما بعد

MUQADDIMAH

Aqidah adalah merupakan persoalan pokok bagi setiap manusia. Dalam konteks kerja yang kerdil ini kita akan membincangkan aqidah pendakwah selaku individu Muslim dan aqidah pendakwah selaku anggota Jamaah yang mempunyai pegangan tersendiri terhadap Jamaah yang didokongi. Pegangan dan keyakinan pendakwah terhadap Jamaah sudah tentu tidak terkeluar dari garis asal selaku Mukmin, maka di sini dibahagikan aqidah kepada dua skop iaitu Aqidah Islamiah selaku individu Muslim dan Aqidah Jamaiyyah selaku individu Muslim yang menganggotai Jamaah Muslimah.

PENGENALAN

Aqidah adalah perkataan yang berasal dari kalimah Arab yang diertikan dalam Bahasa Malaysia dengan makna simpulan.

Firman Allah s.w.t. :

ومن شر النفاثات فى العقد ( الفلق : 4 )

Adapun pengertian aqidah pada syara’ ialah suatu pegangan yang sebati terhadap sesuatu perkara yang berada dalam sanubari manusia dan ianya menguasai sanubari tersebut dan juga tindakannya bahkan ianya membawa kepada pengorbanan demi untuk mempertahankan aqidah tersebut[1].

AQIDAH ISLAMIAH

Pendakwah selaku Muslim yang beriman mereka mestilah berpegang kepada Aqidah Islamiah yang hakiki iaitu Aqidah yang dianuti oleh para Rasul dan menjadi dasar kepada Ubudiyyah mereka dalam mengesakan Allah Taala.

Firman Allah s.w.t. :

أمن الرسول بما أنزل اليه والمؤمنون كل أمن بالله والملآئكته وكتبه ورسله لا نفرق بين احد من رسله وقالوا سمعنا واطعنا غفرانك ربنا واليك المصير ( البقرة : 285 )

Aqidah Islamiah adalah sangat luas skop perbicaraannya, antara persoalan pokoknya ialah :

1. BERIMAN KEPADA ALLAH

Beriman kepada Allah bererti, pendakwah mestilah beriman kepada Allah dengan keimanan yang sebenar dengan segala apa yang bersangkut dengan Allah Taala sama ada zatNya, sifatNya dan nama-namaNya. Pendakwah juga mestilah menjauhkan diri dari segala bentuk penyekutuan kepada Allah sama ada dalam bentuk terang-terangan ataupun sebaliknya. Kerana syirik adalah sebesar-besar maksiat di sisi Allah.

Firman Allah s.w.t. :

ان الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ومن يشرك بالله فقد افترى اثما عظيما ( النساء :48 )

Keimanan ini mestilah sentiasa teguh di dalam hati pendakwah dan tidak boleh digugat oleh mana-mana anasir sekalipun.

Sabda Rasulullah s.a.w. :

عن أبى عمرو وقيل أبي عمرة سفيان بن عبدالله رضى الله عنه قال : قلت يا رسول الله قل لى فى الاسلام قولا لا أسأل عنه أحدا غيرك. قال : قل آمنت بالله ثم استقم.
رواه مسلم))


PEMBAHAGIAN SYIRIK

i. Syirik yang bersangkutan dengan zat Allah dan sifatNya seperti yang dilakukan oleh Yahudi dan Nasara yang menyatakan bahawa Uzair dan Al-Masih itu anak Allah.
Firman Allah s.w.t. :

وقالت اليهود عزير ابن الله وفالت النصارى المسيح ابن الله ( التوبة : 30 )

Selaku pendakwah mereka mestilah menyucikan Allah dari segala bentuk syirik dan menolak golongan syirik di sepanjang zaman. Mereka mestilah meyatakan betapa besarnya jenayah yang dilakukan oleh golongan syirik serta bebal dan hinanya mereka dan betapa tidak layaknya golongan ini dijadikan sebagai rakan dan taulan.

ii. Syirik Rububiyyah iaitu dengan menyandarkan hak penciptaan dan pentadbiran kepada yang lain dari Allah atau pun mengambil okum-hakam yang lain dari Allah.
Firman Allah s.w.t. :

اتخذوا احبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله والمسيح ابن مريم وما أمروا الا ليعبدوا الله الها واحدا لا اله الا هو سبحانه عما يشركون ( التوبة : 31 )

iii. Syirik yang bersangkutan dengan Uluhiyyah dan Ibadah iaitu dengan menghalakan ibadah atau doa kepada yang lain dari Allah, atau meyakini adanya makhluk yang boleh mendatangkan mudarat dan manfaat selain dari Allah2.
Sabda Rasulullah s.a.w. :

واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك الا بشيء قد كتبه الله لك وان اجتمعت على أن يضروك بشيء لم يضروك ال بشيء قد كتبه الله عليك رفعت الأقلام وجفت الصحف.
(رواه الترمذى وقال حديث حسن صحيح)

2. BERIMAN KEPADA MALAIKAT
Pendakwah mestilah yakin dengan adanya makhluk yang dinamakan malaikat serta beriman dengan sifat-sifatnya dan tugas-tugas yang dilakukan olehnya.

3. BERIMAN KEPADA KITAB
Pendakwah mestilah beriman kepada semua kitab-kitab yang diturunkan secara “ijmali” dan kepada Al-Quran secara “tafsili”.

4. BERIMAN KEPADA RASUL
Pendakwah mestilah beriman kepada rasul secara “ijmali” dan “tafsili”. Seterusnya pendakwah mestilah mempercayai kebenaran mereka, kebersihan dari dosa, bijaksana dan mereka telah menyampaikan risalah Allah.

5. BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
Pendakwah mestilah yakin kepada hari kiamat dan alamat-alamatnya. Beriman kepada hari kiamat juga meliputi beriman kepada alam barzakh, tiupan sangkakala, syurga, neraka, dan seumpamanya seperti yang dinyatakan oleh Al-Quran3.

6. BERIMAN KEPADA QADHA’ BAIK DAN BURUK
Pendakwah mestilah yakin dan redha kepada apa saja ketentuan yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t. sama ada ianya baik atau sebaliknya.

HASIL IMAN

Hasil daripada keimanan adalah amat banyak. Maka apabila seorang pendakwah telah mencapai keimanan yang sempurna maka terhasillah kepada keistimewaan-keistimewaan tersebut antaranya :

a.Mendapat kebajikan yang sebenar.
Firman Allah s.w.t. :

ليس البرأن تولوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب ولكن البر من آمن بالله واليوم الآخر والملآئكة والكتاب والنبيين (البقرة : 177 )

b.Redha dengan ketetapan Allah dan Rasulullah.
Firman Allah s.w.t. :

فلا وربك لا يؤنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدون فى أنفسهم حرجا مما قضيت ويسلموا تسليما ( النساء : 65 )


c.berjuang pada jalan Allah.
Firman Allah s.w.t

الذين آمنوا يقاتلون فى سبيل الله والذين كفروا يتاتلون فى سبيل الطاغوت فقاتلوا أولياء الشيطان ان كيد الشيطان كان ضعيفا ( النساء : 76 )


AQIDAH JAMAIYYAH

Aqidah Jamaiyyah yang dimaksudkan di sini ialah pegangan yang perlu ada bagi setiap ahli Jamaah terhadap Jamaah yang mereka dokong dan ianya tidak terkeluar dari garis keimanan kerana berjamaah itu sendiri adalah tuntutan iman. Iman seperti yang dimaklumi terbahagi kepada 70 bahagian yang utamanya ialah kalimah Syahadah dan yang terkecilnya membuang perkara yang menyakiti di tengah jalan. Dari sini dapatlah kita memahami bahawa skop iman itu terlalu luas. Apabila kita menyebut tentang aqidah dalam berjamaah, maka ianya tidak dapat tidak adanya di sana aqidah atau pun pegangan bagi setiap Jamaah bagi membezakannya dengan Jamaah yang lain. Di sana juga adanya aqidah atau pun pegangan yang khusus bagi ahli satu-satu Jamaah yang membezakannya dengan ahli jamaah-jamaah yang lain. Perlulah kita fahami bahawa di sana mestilah pendokong Jamaah Islam meyakini dengan jamaah yang mereka dokongi dan juga prinsip-prinsip yang dipegangi oleh jamaah tersebut. Di antara keyakinan yang perlu ada bagi setiap ahli Jamaah Islam terhadap Jamaah Islam ialah :

1. MENYAKINI KEBENARAN JAMAAH ISLAM

Setiap pendokong Jamaah Islam mestilah meyakini bahawa Jamaah Islam adalah satu-satunya Jamaah yang benar maka adapun Jamaah yang memusuhi Islam mereka adalah pendokong kesesatan yang mesti diselamatkan. Mereka juga mestilah meyakini bahawa berjuang dalan Jamaah islam adalah tuntutan llahi dan mendapat ganjaran di sisiNya walau sekecil mana sekalipun sumbangan yang mereka berikan, dan ianya akan dihitung oleh Allah. Adapun mengkhianati Jamaah Islam dalam apa jua bentuk sekalipun adalah maksiat. Antara dalil yang menyatakan kebenaran Jamaah Islam dan kewajipan menyertai ialah :

i. Hadith Huzaifah yang masyhur :

تلزموا جماعة المسلين وامامهم
( متفق عليه )
ii. Hadith Ibnu Abbas :

من رأى من أميره شيئا يكرهه فليصبر عليه فانه من فارق الجماعة شبرا فمات الا مات ميتة جاهلية
( متفق عليه)

2. MENYAKINI PRINSIP-PRINSIP JAMAAH

Selaku pendokong Jamaah, kita mestilah meyakini dengan prinsip Jamaah yang kita dokongi selama mana ianya tidak bercanggah dengan syara’ dan kitabullah bahkan wajib kita mematuhinya. Di sini tidak bererti berlakunya taqlid buta dan pembentukan pemikiran yang jumud bahkan kita dituntut untuk nasihat-menasihati antara satu sama lain. Di antara prinsip-prinsip ialah :

i. Syura

Syura adalah merupakan prinsip Jamaah yang perlu dipatuhi dan diyakini, maka apabila syura memutuskan satu-satu perkara yang tidak ada padanya Nas dan ianya mengikut kaedah syura yang betul maka wajiblah anggota Jamaah mematuhinya.

Firman Allah s.w.t. :

وشاورهم فى ألأمر فاذا عزمت فتوكل على الله ان الله يحب المتوكلين (آل عمران : 159 )

Selaku pendokong Jaaah mereka mestilah mematuhi serta meyakini bahawa keputuasan yang dibuat melalui syura yang betul akan mendapat pertolongan dari Allah.

ii. Ketaatan

Di antara prinsip Jamaah ialah ketaatan, maka wajib kepada anggota Jamaah memberi ketaatan yang tidak berbelah bagi kepada Jamaah dan pemimpin-pemimpin di dalam Jamaah bahkan ketaatan itu menggambarkan keimanan mereka kepada Allah s.w.t..

Firman Allah s.w.t. :

يآيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولى الأمر منكم فان تنازعتم فى شيء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الأخر ذلك خير واحسن تأويلا
(النساء ك 59 )

Saidina Abu bakar pula pernah berkata : “ Taatlah kepadaku selama mana aku taat kepada Allah dan Rasul”. Umar Al-Khattab pernah berkata “Tidak ada Islam melainkan dalam Jamaah, tiada Jamaah melainkan dengan adanya kepimpinan dan tiada kepimpinan melainkan dengan adanya ketaatan”.

iii. At-Ta’awun

Di antara prinsip Jamaah yang jelas ialah tolong-menolong, maka selaku anggota Jamaah mereka mestilah yakin dengan prinsip ini dan menjadikan ianya sebati dalam diri mereka. Mereka janganlah menjadikan diri mereka orang yang mementingkan diri sendiri dengan mengenepikan prinsip tolong-menolong. Dengan wujudnya tolong-menolong maka semakin kuatlah ukhuwwah di kalangan anggota Jamaah dan bertambahnya kekuatan Jamaah yang menggerunkan .

Fiman Allah s.w.t. :

ياايها الذين آمنوا اطيعوا الله والرسول واولى الا مر منكم (المائدة : 2 )

Apabila ahli Jamaah benar-benar meyakini dengan prinsip Jamaah maka keyakinan yang disertakan dengan kerja yang bersungguh-sungguh akan menjadikan Jamaah benar-benar berfungsi dan semakin mantap, maka janji Allah akan semakin terserlah sama ada di dunia atau pun di akhirat.

3.KEYAKINAN TERHADAP MATLAMAT JAMAAH

Pendokong Jamaah juga msetilah meyakini terhadap matlamat Jamaah Islam yang mereka dokongi kerana dengan keyakinan ini menjadikan mereka bersungguh-sungguh untuk menuju ke arah matlamat tersebut. Dengan keyakinan yang ada, kerja-kerja Jamaah bukanlah dianggap sebagai main-main dan matlamat yang hendak dituju
oleh Jamaah bukanlah khayalan dan teori semata-mata. Mereka mestilah meyakini bahawa matlamat Jamaah adalah benar dan suci dan ianya akan diredhai oleh Allah SWT.

Bolehlah kita bahagikan matlamat Jamaah kepada dua :

i. Matlamat khusus
- Mewujudkan individu Muslim dan mengembalikan keperibadian Mualim yang telah luput.
- Mewujudkan keluarga Muslim dan mengembalikan sifat-sifatnya yang sebenar.
- Melahirkan masyarakat Muslim yang akan menjadikan Islam sebagai manhaj dakwah dan cara hidup sehingga manusia dapat melihat Islam dalam gambaran yang jelas.
- Menyatukan umat Islam demi menghadapai serangan kuffardan nifaq.

ii. Matlamat umum
- Menjadikan manusia meyembah Allah Tuhan yang Esa sesuai dengan firmanNya :

وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون (الذاريات : 56 )

Mengetuai gerak kerja amar ma’ruf annahi mungkar seperti firman Allah s.w.t.

كنتم خير امة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله
(آل عمران : 110 )

- Menyampaikan Islam kepada umat manusia seluruhnya. Ini adalah tugas para Rasul dan tugas Jamaah Muslimin selaku mereka menjadi saksi kepada umat seluruhnya dan Rasul menjadi saksi ke atas mereka. Firman Allah s.w.t. :

وكذلك جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهداء على الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا ( البقرة : 143 )

- Menghilangkan egala fitnah yang terdapat di muka bumi ini. Firman Allah s.w.t. :

وقاتلوهم حتى لا تكون فتنه ويكون الدين كله لله فان انتهوا فان الله بما يعملون بصير
( الأنفال : 39 )

- Pembukaan Rom. Di antara hadaf Jamaah Muslim yang mesti dilaksanakan ialah membuka kota Rom seperti yang dijanjikan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sabdanya :

عن أبى قبيل قال: كنا عند عبد الله بن عمرو بن العتص وسئل عن أى المدينتين تفتح أولا قسطنطنية أو رومية فدعى عبد الله بصندوق له خلق قال : فأخرج منه كتابا قال : فقال عبد الله بينما نحن حول رسول الله صلى الله عليه وسلم نكتب اذ سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم أى المدينتين تفتح أولا قسطنطنية او رومية فقا ل رسول الله صلى الله عليه وسلم مدينة هر قل تفتح اولا يعنى قسطنطنية

( أخرجه احمد والدارمي وصححه الحاكم )

- Memerangi semua manusia sehingga mereka mengucap dua kalimah syahadah . Sabda Rasulullah s.a.w. :

أمرت أن أقاتل الناسحتى يشهدوا ألا اله الا الله وأن محمدا رسول الله ويقيموا الصلاة ويؤتوا الزكاة فاذا فعلوا ذلك عصموا منى دماءهم وأموالهم الا بحق الاسلام وحسابهم على الله
( أجرجه الشيخان ) (1)


HASIL DARIPADA AQIDAH JAMAIYYAH

1. Melahirkan anggota jamaah yang benar-benar memahami tugas dan tanggungjawab mereka dan sanggup bekerja untuk jamaah dan berkorban di waktu senang ataupun sebaliknya .
2. Dapat mewujudkan sebuah jamaah yang begitu mantap dan jitu yang dapat menangani segala permasalahan dan mehnah serta tidak boleh diganggu oleh mana-mana anasir.
3. Dalam masa yang singkat tersinggkap janji Allah seperti yang dijanjikan. Firman Allah s.w.t.

وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم وليبد لنهم من بعد خوفهم أمنا يعبدوننى لايشركون بى شيئا ومن كفر بعد ذلك فأولئك هم الفاسقون ( النور : 55 )

Jika semua ahli Jamaah meyakini dengan aqidah yang dianuti oleh Jamaah dengan sebenar-benarnya maka segalanya akan menjadi mudah dan keredhaan Allah yang dicari-cari akan terserlah dengan lebih jelas.

SYUBHAT TERHADAP AQIDAH SERTA PENAFIAANNYA

Aqidah Islam adalah merupakan aqidah yang benar lagi suci dan ianya lebih jelas dari sinar mentari, tetapi menjadi sunnah Ilahi di sana adanya golongan yang cuba mempertikaikannya. Firmam Allah s.w.t. :


يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون ( الصف : 8 )


1. Syubhat terhadap Rububiyyatullah

Di sana lahirnya golongan sekular dan ideologi manusia yang lain yang menafikan hukum Allah dan kesesuaiannya di zaman ini tetapi sekarang telah jelas bahawa semua ujikaji yang dibuat oleh manusia bahawa tiada satupun peraturan yang dapat menyelamatkan manusia sama ada di dunia mahupun di akhirat melainkan hukum Allah, Cuma yang menjadi permasalahan kepada umat Islam ialah syirik ini tidak dinamakan dengan syirik tetapi dilabelkan dengan nama yang mengelirukan umat Islam.

2. Syubhat terhadap aqidah Jamaiyyah dan Amal Jamaie

Di sana terdapatnya golongan yang bukan saja menolak pegangan yang dianuti oleh sesebuah Jamaah Islam yang tidak bercanggah dengan Islam bahkan mereka menolak amal jamaie itu sendiri. Perkara ini banyak berlaku sama ada ianya secara terang-terangan ataupun tanpa disedari. Adapun yang berlaku secara terang-terangan seperti yang berlaku kepada setengah individu yang mengasingkan diri dari kelompok masyarakat ramai dan ia berpendapat bahawa Islam itu hanyalah ibadah yang fardhu saja dan untuk menegakkan kebenaran tidak perlu kepada jamaah bahkan individu mampu untuk melakukan perkara tersebut jika sekiranya semua individu mempunyai kesedaran Islam maka amal jamaie akan terlaksana dengan sendirinya.

Adapun golongan yang kedua pula, mereka ini tidak menolak kewajipan amal jamaie, tetapi dari tindakan yang mreka lakukan tanpa disedari ianya menampakkan bahawa mereka juga menolak kewajipan amal jamaie. Sebagai contohnya apabila mereka diberi tugas atau diminta bekerja dalam amal jamaie mereka menolak dan mendatangkan berbagai-bagai alasan. Inilah golongan yang mendatangkan syubhat terhadap aqidah berjamaah dan amal jamaie itu sendiri. Adapun golongan pertama lebih dikhuatiri daripada golongan kedua yang mungkin mereka akan menyedari akan kesilapan mereka apabila diberi nasihat. Untuk menjawab syubhat dari golongan ini maka ianya telah jelas kepada kita semua tentang kewajipan amal jamaie dan tuntutannya.

SOROTAN DARI GENERASI AQIDAH MITHALIYYAH

Dari batang tubuh Rasullullah SAW tergambar kepada kita seorang Rijallul Aqidah yang mana aqidahnya terpancar ke segenap anggota tubuhnya bahkan ke seluruh alam. Firman Allah s.w.t.:

لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الأخر وذكر الله كثيرا
( الأحزاب : 21 )

Begitu juga dengan para sahabat, aqidah yang ada dalam diri mereka menggerakkan anggota mereka menjadikan mereka generasi contoh. Kefahaman dan keimanan terhadap Jamaah yang mereka dokong menjadikan Jamaah yang mereka dokong adalah Jamaah contoh yang tidak pernah lahir Jamaah seperti itu sebelum dan sesudahnya. Mereka adalah generasi aqidah yang unik. Aqidah seperti inilah yang mesti ada bagi setiap individu pendakwah sama ada aqidah mereka selaku Mukmin mahupun yang merangkumi aqidah mereka selaku pendokong Jamaah Islam.

PENUTUP

Semoga segala yang kita lakukan diterima oleh Allah SWT Jika terdapat salah dan silap harap perbetulkan.

والله أعلم ولله الحمد

15 OGOS 1993

Rujukan :

*Al-Quran
*Hadith 40 Nawawi
*Tahlil Wa Takmil Al- Iqtisad Fil I’tikqad – Dr. Qandil Mohamad Qandil
*At-Toriq ila jama’atil muslimin- Husin bin Muhsin bin Ali Jaber
*Al- Islam – Said Hawa
*Al-amal Al-Jamaie Mahasinuha Wa Jawanibul Naqsi Fihi- Dr Abdul Wahab Ad-Dailami


[1] Tahlil wa-Takmil Al-Iktisad Fil-Iktiqad, Dr. Qandil, m/s : 13
2 Tahlil wa-Takmil Al-Iktisad Fil-Iktiqad, Dr. Qandil, m/s : 13

3 Al-Islam (Said Hawa), m/s : 35-36

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.