KENYATAAN IKHWAN SEMPENA KEJATUHAN HOSNI MUBARAK DAN REJIMNYA


(قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ المُلْكِ تُؤْتِي المُلْكَ مَن تَشَاءُ وتَنـزِعُ المُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الخَيْرُ إنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ)

“Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Aali-‘Imran:26)

Wahai rakyat Mesir yang sabar dan tabah, wahai wira-wira kebebasan dan pendokong kebenaran, wahai orang yang berkorban dan penebus keadilan, kami mengucapkan tahniah kepada kalian seorang, seorang, lelaki dan perempuan, pemuda dan pemudi, kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan, muslimin dan masihiyyin, tahniah daripada lubuk hati kami yang paling dalam. Kami genggam tangan kalian dan kami kucup dahi kalian. Kami memuji Allah kerana telah menyingkirkan awan mendung yang mencengkam hati-hati kita, dictator yang zalim dan melampau batas. Dia telah menyahkan daripada rakyat Mesir yang hebat lumpur hitam sehingga terpancarlah kepada dunia logam yang sangat berharga. Sesungguhnya rakyat Mesir, sekalipun mereka sangat sabar namun tidak rela menyerah. Mereka bangkit menentang kezaliman, cintakan kebebasan dan kemuliaan. Maka tahniah kepada kamu di saat-saat yang mulia lagi diberkati yang merupakan natijah yang sangat besar bagi revolusi yang diberkati.

Dan kepada kamu wahai syuhada’, wahai orang yang telah mengorbankan nyawa di jalan Allah, demi membebaskan keluargamu dan tanah airmu, tahniah yang setulusnya kepada kamu. Moga kamu ditempatkan di tempat paling tinggi di sisi Yang Amat Pemurah, di syurga paling atas di sisi Tuhan Maha Penyayang. Di samping itu, kami rakamkan rasa dukacita kami yang amat mendalam kerana berpisah dengan kamu. Namun kami rasa terhibur kerana sebenarnya kamu tidak mati, tetapi kamu hidup di dalam syurga dalam keadaan gembira dan bahagia.

ولا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ويَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ ولا هُمْ يَحْزَنُونَ

“Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.” (Aali-‘Imran: 169-170)

Dan syabas kepada tentera Mesir yang hebat, yang mengawal revolusi sejak mereka mula turun ke jalanraya. Mereka mengawal keamanan orang ramai dan kepentingan awam selepas anggota polis berlepas tangan dan bertempur dengan penunjuk perasaan. Pihak tentera telah menolak cubaan untuk melaga-lagakan mereka dengan rakyat. Itu tidak menghairankan keran sesungguhnya tentera adalah tentera rakyat! Anak-anak mereka adalah anak-anak kepada rakyat. Kami yakin bahawa kekuasaan yang diamanahkan kepada mereka buat sementara akan dipindahkan kepada ahli politik dengan cara yang selamat demi memelihara demokrasi dan negara civil serta mendirikan institusi pemerintahan berlandaskan undang-undang dan pemilihan yang bebas dan bersih.

Dan kepada semua penunjuk perasaan di setiap ceruk Mesir, terutama para pemuda kami berkata kepada kalian: sesungguhnya marhalah (peringkat) yang paling senang telah berakhir sekalipun ia sangat pahit dan perit, iaitu peringkat menghancurkan rejim yang fasid. Adapun peringkat seterusnya, itu lebih sukar dan mencabar, iaitu peringkat membina pemerintahan baru berlandaskan asas-asas yang betul. Pemerintahan berlandaskan menghormati kebebasan untuk semua, menjamin hak asasi manusia serta kehormatan mereka, pembahagian hasil Negara dengan cara yang adil dan saksama, menegakkan prinsip keadilan dan persamaan, membuka peluang yang sama kepada semua warga, melaksanakan keadilan social, membina institusi-institusi Negara berlandaskan nilai murni dan undang-undang yang baik, menentang kezaliman dan kerosakan, memerangi kediktatoran dengan serius, tanpa maaf dan tolak ansur.

Wahai rakyat Mesir yang mulia, sesungguhnya dengan rahmat Allah kamu telah mencapai kemenangan yang besar. Maka wajib ke atas kamu memeliharanya. Ini menuntut kamu sentiasa sedar dan berjaga-jaga secara berterusan, bersikap positif, bersatu hati, berkasih sayang dan selalu berhubung antara satu sama lain. Semoga Allah beri taufiq kepada kita sekelian, meneguhkan gerak langkah kita di atas jalan kebenaran dan merealisasikan harapan kita demi umat, bangsa dan tanah air kita.

(وقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ ورَسُولُهُ والْمُؤْمِنُونَ)
“Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan….” (At-Taubah:105)

الإخوان المسلمون
القاهرة في: 8 من ربيع الأول 1432هـ= الموافق 11 من فبراير 2011م

http://zaadut-taqwa.blogspot.com/2011/02/kenyataan-ikhwan-sempena-kejatuhan.html

0 ulasan:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.