ANTARA KEMERDEKAAN MALAYSIA DAN HARI MALAYSIA

Dalam beberapa hari lagi, negara kita bakal menyambut hari kemerdekaan yang ke-53 tahun. Rupanya dah setengah abad kita menjadi bangsa yang merdeka dari penjajahan bersifat fizikal.

Laungan keramat 'Merdeka' masih dirasakan kuat terngiang-ngiang, seolah-olah ungkapan oleh Bapa Kemerdekaan, Tunku Abd Rahman itu masih segar dan seperti baru semalam didengari.

Bertuahlah kita generasi anak merdeka yang dilahirkan di sebuah negara yang hari ini kita kenali sebagai MALAYSIA. Alhamdulillah..

Namun, apabila ditanya kepada anak-anak pelajar di sekolah hari ini waima kalangan dewasa pun masih ragu-ragu untuk membezakan antara sambutan Hari Kemerdekaan dengan sambutan Hari Malaysia.

Ini tidak sukar difahami kerana selama 51 tahun merdeka kita sering dihidangkan sambutan mega Hari Kemerdekaan di kaca televisyen pada setiap tarikh 31 Ogos pada setiap tahun, iaitu tarikh penting merdekanya Persekutuan Tanah Melayu dari penjajahan kolonial British.

Sementara sambutan Hari Malaysia pula merujuk kepada pembentukan sebuah negara yang dikenali 'Malaysia', ilham nama oleh Dato' Onn yang merujuk kepada kemerdekaan Singapura, Sabah dan Sarawak daripada British dalam gabungan dan gagasan Malaysia yang melibatkan Persekutuan Tanah Melayu yang lebih awal merdeka, pada tarikh 16 September 1963.

Meskipun begitu, pada Ogos 1965, Singapura telah menarik diri daripada gagasan Malaysia, lalu mengekalkan gabungan Tanah Melayu (Semenanjung), Sabah dan Sarawak sebagaimana yang kita dapat lihat pada hari ini.

Sesungguhnya, kedua tarikh penting tersebut wajar diingati dan semangatnya perlu dihayati oleh setiap lapisan masyarakat, khususnya generasi muda bagi mengukuhkan iltizam menjadi bangsa yang merdeka dalam erti kata yang lebih luas, di samping memantapkan jati diri rakyat dan integrasi nasional ke arah mencapai matlamat bersama.

Malanglah..ketika di ambang ke-53 tahun kita menyambut kemerdekaan negara, kita dilihat masih 'terpenjara' pemikiran dan tindakan, tebal sifat 'jahiliah' dan perkauman sempit, serta mudah dilayan dengan hawa nafsu kebinatangan yang menjadikan kita seperti tidak pernah diperkenalkan dengan peradaban holistik yang menuntut kita menjadi warga yang bertanggungjawab kepada agama, bangsa, negara serta nilai kemanusiaan sejagat seluruhnya.

Akhir bicara, Sejarah2u mengambil peluang ini untuk merakamkan 'Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia' kepada semua warga Malaysia. Semoga sinar mentari hari esok akan lebih cerah dan ceria berbanding hari semalam untuk negara kita tercinta, Malaysia. Allahu 'alam


Sumbangan : http://sejarah2u.blogspot.com/

0 ulasan:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.