ISTIMEWA: KHAS MENGENANG USTAZ DAHLAN MOHD ZAIN

Sahabat-sahabat yang dikasihi,

Memperingati pemergian seorang muassis dakwah di tanah air kita, Al Akh Al Mujahid Ustaz Dahlan bin Mohd Zin, di sini saya tampilkan pengalaman seorang mutarabbi (http://ms.langitilahi.com/) yang telah merasai sendiri sentuhan murabbinya, al akh al mujahid ini. Semoga ianya menjadi contoh kepada semua yang bergelar murabbi. Al Fatihah buat al akh al mujahid Ustaz Dahlan bin Mohd Zain.

Tinggal perjuangan yang hendak diteruskan sahaja.

Tinggal perjuangan yang hendak diteruskan sahaja.

Beberapa hari ini, setiap kali saya memandang telefon bimbit saya, saya akan merasa sayu.

Sebab saya seakan ternanti-nanti mesej: “Ustaz dah sihat. Alhamdulillah.” Atau: “Syukur, perkembangan terkini UDMZ ada peningkatan. Memuaskan.” Dan sebagainya.

Tetapi nanti akan ada suara yang memotong: “Ustaz dah tak ada Hilal”

Dan sebak akan muncul.

Dan rasa sakit akan mencucuk-cucuk. Air mata akan berjejesan.

Memang saya tidak mengalirkan air mata semasa saya tiba di MATRI. Memang saya tidak mengalirkan air mata semasa saya berdiri di tepi kuburannya. Memang saya tidak mengalirkan air mata semasa berada di rumahnya.

Tetapi seperti Ummi Halimaton, air mata saya tumpah juga beberapa hari selepas semuanya.


Ustaz Dahlan dan saya.

Saya tidak pernah peduli pun akan kewujudan UDMZ awal usia saya di MATRI. Kalau ikutkan siapa merapati siapa, saya akan katakan bahawa UDMZ yang merapati saya. Mungkin itu yang membuatkan saya amat terasa.

Masih ingat kali pertama saya betul-betul berada di sisinya. Tika saya bertugas menjadi ‘penjaga’ semasa berbuka puasa. Ada air tumpah, dan saya bergegas mengelapnya. Tiba-tiba ada satu suara kedengaran:

“Inilah dia mukmin, buat kerja tanpa disuruh” Dan apabila saya menoleh, kelihatan UDMZ sedang berdiri di sisi saya dengan beberapa orang sahabatnya.

Ketika makan malam selepas maghrib hari itu, saat saya bermandi peluh dan kekotoran kerana menguruskan itu dan ini, Ustaz Dahlan memanggil dari jauh: “Hilal, mari sini” Saya memandang rasa segan. Saya kotor dan berbau busuk. Adakah patut makan bersama UDMZ yang ketika itu bersama-sama guru saya yang lain seperti Sir Mohd Abdoh dan Ustaz Abdul Hadi?

“Ana busuk ustaz. Kotor.”

“Mari sini” Dia melambai lagi.

Mengalah. Saya pergi. Makan bersamanya. Terasa sungguh kerendahan jiwanya.

Dan pada Ramadhan yang sama jugalah, ketika UDMZ memberikan penyampaian di hadapan, dan dia berbicara akan Hilal Ramadhan, tiba-tiba dia berkata:

“Ada pelajar kita juga namanya Hilal. Marilah kita mendoakannya agar menjadi seorang yang baik dan bagus untuk ummah”

Saya yang ketika itu baru tingkatan tiga, rasa amat terharu. Pelajar MATRI ada 800 orang, dan dia menyebut nama saya di hadapan ramai, bahkan ketika itu ibu bapa turut hadir kerana majlis itu adalah majlis berbuka puasa beramai-ramai.

Dan apabila saya berjaya mendapat 9A PMR, dan bergerak berjumpa UDMZ untuk meminta tandatangannya, dia menyuruh saya duduk di sebelahnya. Dia meneliti sijil PMR saya. Kemudian dia tersenyum dan menepuk-nepuk belakang tubuh saya.

“Mabruk, mabruk” Seakan-akan saya ini bukan anak muridnya, tetapi sahabat rapatnya. Saya tidak akan pernah lupa yang itu.

Dan sejak hari itu, saya kata, saya perlu hidup dengan melihat manusia ini.

Dia manusia praktis. Bukan terperangkap hanya dalam teori

UDMZ manusia praktis. Dia tidak bermain di lapangan teori. Dia buat, dia cakap. Dia tak buat, dia diam. Pandangan-pandangannya semua realistik, walaupun ada sebahagian orang melihat ia sebagai sesuatu yang luar akal. Dia lebih senang memilih jalan jauh untuk keberkesanan yang panjang, berbanding jalan pintas yang kemudiannya hanya merobohkan.

Pernah satu hari, ketika jalan tar yang mengelilingi ‘padang hoki MATRI’ siap, Ustaz Mahadzir berkata pada saya: “Dahulu, masa ana khassah, Ustaz Dahlan pernah cakap nak bina macam ni. Tapi masa tu ana kata, mustahil. Kita mana ada duit nak buat semua ni. Tetapi hari ini enta tengoklah sendiri. Ana pun tak percaya boleh jadi realiti”

Dan itulah yang membuatkan saya benar-benar menjadikan UDMZ role model saya.

Sebelum dia meninggal, saya ada bersembang panjang dengan UDMZ. Saya bertanya akan projek AJRUN(Amal Jariah Untuk Umum). Antara isi projek itu adalah untuk membina bumbung antara Musolla MATRI dan bangunan Akademik B. Saya kata pada Ustaz:

“Ustaz, nak buat bumbung macam SMKAP(Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Perempuan) ke?” Bumbung di SMKAP adalah bumbung yang fix. Kekal begitu. Pegun.

Tetapi apa yang UDMZ cakap pada saya?

“Sebenarnya, ana hajat bumbung yang boleh buka tutup punya. Macam payung di Masjid Nabawi”

Saya tersenyum. Ya, mungkin ada orang akan tergelak. Bahkan ada senior saya yang saya ceritakan hal ini kepadanya sudah ketawa terkekeh sambil menggeleng. Tetapi semasa saya mendengar itu, saya kata pada diri saya: Tidak mustahil. Tinggal siapakah yang hendak menyumbang dan merealisasikannya sahaja.

UDMZ jika menjawab soalan, dia akan menjawab soalan yang boleh dipraktis. Jawapannya juga adalah yang paling berhikmah. Membuatkan orang senang hendak melaksanakannya. Antara yang paling saya tidak lupa adalah berkenaan urusan dengan tunang.

“Ustaz, boleh ke kata cinta pada tunang kita?” Rakan saya, Azri Bashiron bertanya.

“Boleh, tapi kena benar-benar dengan cinta yang betul la. Bukan main-main”

“Ustaz, boleh ke nak jumpa tunang?” Seorang lagi bertanya.

“Boleh, tapi kenalah bawa keluarga sekali. Ajak mak ayahnya makan bersama ke. Masa tu jumpa la.”

“Boleh…” Mendengar jawapan ini terlebih dahulu, jiwa jadi lapang. Oh, Islam ini tidak berat ya…

“Tapi kenalah…” Dan syarat selepas itu menjadi ringan untuk dilakukan kerana hendak mencapai ‘boleh’ tadi. Uslub ini amat memberikan kesan kepada saya.

Jawapan UDMZ sentiasa seimbang. Tidak memberatkan akhirat sehingga mengabaikan realiti bahawa manusia hidup berurusan dengan nafsu dan keduniaan. Tidak pula memberatkan dunia, sehingga mengabaikan bahawa manusia ini akan ada pengakhiran yang pasti di hadapan Ar-Rahman.

Jawapannya realistik. Bukan di dalam teori semata-mata. Jawapannya membuatkan kita mudah mengimplemantasikannya.

Ustaz sentiasa realistik. Bahkan gerak kerja yang disarankan biasanya memang boleh dilakukan. Semua bicaraya ada basis kukuh dan tidak mustahil. Tinggal siapa yang berusaha keras untuk merealisasikannya sahaja yang menjadi persoalan.

Yang memandang berat bicara Ustaz, dia akan melihat hikmah yang banyak daripada UDMZ.

UDMZ tidak memberikan kemuliaan kepada sesiapa

UDMZ tidak memberikan apa-apa kemuliaan. Gelaran seperti “Anak buah Ustaz Dahlan”, “Anak murid Ustaz Dahlan”, “Anak didik Ustaz Dahlan” pada saya tidak memberikan apa-apa penambahan pun di dalam diri seseorang.

Jika seseorang itu hendak membangga diri hanya kerana dia pernah dididik oleh UDMZ, pada saya orang itu adalah hina sekali. Jika seseorang itu hendak mengangkat dirinya kerana rapat dengan UDMZ, pada saya orang itu adalah yang paling rendah sekali. Lagilah mereka yang berbangga hanya kerana mereka mempunyai ‘pengalaman bersama Ustaz’ atau ‘pernah bergesel tubuh dengan Ustaz.’

Pada saya, yang mulia hanyalah yang memahami akan apa yang hendak dibawa dan dilakukan oleh UDMZ. Pada saya, yang mulia hanyalah mereka yang serius menyambung usaha-usaha UDMZ dan meneruskannya.

Selain daripada itu, pada saya tiada apa mulianya.

UDMZ hanya manusia yang berusaha.

Sepatutnya kita demikian juga.

Bukan hanya pandai menyangkut nama di sisi namanya untuk kelihatan hebat dan mulia.

Saya syukur saya pulang ke Malaysia

Aturan Allah SWT adalah yang terbaik. Saya tahu itu sudah lama. Saya faham itu sudah lama. Tetapi ‘perasaan merasainya’ sering berkembang dari hari ke hari. Begitulah juga ia berkembang lagi apabila UDMZ meninggal.

Keputusan asal adalah saya tidak mahu pulang bercuti. Tetapi akhirnya mengalah kerana permintaan Ummi.

Allah berikan saya bermacam-macam di dalam cuti ini. Dapat pergi banyak tempat meluaskan pengetahuan, dapat memberikan banyak penyampaian di banyak tempat dan berkenalan dengan lebih ramai orang.

Bersama UDMZ, saya dapat macam-macam masa cuti ini. Tidur di rumahnya beberapa hari. Sembang itu dan ini. Lebih terharu, pernah saya datang menziarahinya dan dia sedang memegang Majalah ANIS.

“Ini ada artikel enta ni. Ana baca. Ukhuwwah dengan Allah”

Bersama UDMZ berkongsi akan cintanya dengan Ummi. Akan kisahnya di Iraq. Akan perjuangannya di sekolah. Akan kesungguhannya belajar.

Saya sempat merasakan genggaman tangannya yang menggenggam saya gaya orang muda. Walaupun saya tahu kalau saya membalas seperti gayanya juga, jari jemarinya yang sudah kurus itu akan patah begitu sahaja.

Akhirnya melihat UDMZ jatuh sakit. Sedang sehari sebelumnya saya sakan menyakatnya yang baru berkahwin.

Menjaganya di hospital. Tidur di luar CCU menanti berita-berita terkini. Sebulan di Perlis menunggu jika ada perubahan kepada UDMZ. Melihat dari hari ke hari, tubuhnya makin kurus dan makin kurus. Ada waktu gembira apabila ada perkembangan positif. Ada waktu sangat risau apabila ada perkembangan negatif.

Ada satu hari saya bangun tidur dengan sangat gembira. Sebab saya bermimpi UDMZ sihat walafiat dan sudah terjaga. Dia meminta saya air. Bingkas saya bertanya kepada sahabat yang baru pulang dari hospital, apakah perkembangan UDMZ. Masih seperti biasa. Saya sedikit muram.

Hinggalah hari akhir saya terpaksa pulang juga untuk bersama keluarga, memenuhi hajat Ummi untuk berbuka bersama di rumah dan beraya bersama keluarga. Saya ziarah UDMZ untuk mengucapkan ‘selamat tinggal’.

Saya sebak hari itu dan berdiri tidak lama.

Sebab UDMZ tinggal tulang sahaja.

“Ustaz, ana nak balik ni” Saya bersuara perlahan.

Dan rupanya Ustaz yang ‘balik’.

Saya bersyukur. Kerana Allah memberikan saya peluang-peluang ini.

Sesungguhnya benarlah Allah itu pengatur yang paling baik.

Benarlah saya ini hamba yang hina dan tidak mampu berbuat apa-apa.

Penutup: Akan terus terasa

Kenangan saya pekat dengan UDMZ. Saya tidak mampu memisahkan fikrah UDMZ dengan kehidupan UDMZ. Sebab pada saya, dia adalah kitab yang berjalan. Dia benar-benar hidup dengan mempraktiskan fikrahnya. Sebab itu saya suka menceritakan pengalaman-pengalaman saya dengannya.

Di dalam Langit Ilahi 3: Fanzuru, ada dua-tiga bab saya tulis berkenaan perkongsian yang saya dapat daripadanya.

Saya akan terus terasa. Sebab saya membesar di MATRI dengan UDMZ. Sejak rapat dengannya di tingkatan 3, hinggalah telah keluar ke Jordan, UDMZ tetap hidup mewarnai hari-hari saya. Jadi saya sukar untuk merasakan ketiadaannya.

Sama seperti Ummi Halimaton yang saya rasa masih hidup hingga ke hari ini.

Yang saya tunggu suaranya menjerit kegembiraan melihat saya pulang dari Jordan setiap kali apabila saya memasuki bilik guru perempuan di MATRI.

Sama seperti Sir Yahya yang saya rasa masih hidup hingga ke hari ini.

Yang saya tunggu senyuman dan bicara bernasnya setiap kali saya naik ke musolla MATRI selepas pulang dari Jordan.

Dan UDMZ juga sama.

Yang saya tunggu panggilannya menyuruh saya masuk ke biliknya apabila saya tiba ke rumahnya. Yang saya tunggu senyumannya apabila membicarakan buku saya. Yang saya tunggu perkongsiannya apabila saya meminta dan bertanya.

Dan nanti apabila saya pulang ke MATRI lagi, saya tetap akan tertunggu-tunggu.

Hinggalah ada satu bisikan lembut: “Mereka dah tak ada”

Dan air mata saya akan mengalir.

Ustaz Dahlan di rumah saya di Jordan.

Ustaz Dahlan di rumah saya di Jordan.

Ustaz semasa saya tidur di rumahnya. Sebab tak berani urut Ustaz, saya tangkap gambar sahaja, sambil bersembang di sisinya.

Ustaz semasa saya tidur di rumahnya. Sebab tak berani urut Ustaz, saya tangkap gambar sahaja, sambil bersembang di sisinya.

SURAT TERBUKA DR. MAZA KEPADA KETUA POLIS NEGARA

Assalamualaikum,

Tahniah saya buat Tan Sri Ismail Omar.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Ismail Omar atas perlantikan beliau selaku Ketua Polis Negara (KPN) yang baru. Saya sebagai rakyat bawahan yang lemah meletakkan harapan yang tinggi terhadap kewibawaan Tan Sri.

Pemilihan Tan Sri sebagai satu kejayaan dalam kerjaya Tan Sri, di samping satu ujian besar daripada Allah yang akan menghitungkannya pada hari kiamat kelak.

hishammuddin ismail omar musa hassan 010910Ya! Harapan rakyat amat besar terhadap Tan Sri KPN. Pada hari ini, lebaran Tan Sri selaku KPN masih lagi putih. Tindakan dan keputusan yang bakal diambil Tan Sri KPN selepas inilah yang akan mencorakkan warna kain tersebut. Rakyat akan berbicara mengenai baik atau buruk pada penilaian mereka.

Namun apa yang lebih penting segalanya akan tercatat di sisi Allah; adil atau zalim, amanah atau khianat, berjasa atau menganiaya.

Tan Sri, keadilan itu tetap tercatat dengan mulia di sisi Allah, walaupun ada yang menentangnya. Saya percaya Tan Sri akan berusaha sedayanya melaksanakan prinsip-prinsip keadilan itu. Rakyat marhaen seperti saya tentu sahaja akan selalu berdoa agar Tan Sri adil dan berjaya melaksanakan keadilan.

Adil dan amanah itu perintah Allah dan RasulNya. Insan yang betul fitrahnya sayangkan keadilan dan amanah, cintakan pula kepada pengamal dan pejuangnya.

Rakyat akan mencintai Tan Sri, insyaAllah. Adapun kezaliman dan khianat, ianya dikutuk di langit dan bumi. Allah dan Rasul memurkainya. Insan yang mukmin dan waras melaknatnya.

Adil itu merentasi perasaan dan kepentingan

Walaupun ianya dilupai di dunia atas kelicikan manusia, namun Allah menyebut:

(maksudnya) Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; Sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan Yang berlaku). (dalam pada itu) mereka terburu-buru (menyahut panggilan ke padang Mahsyar) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas)(Surah Ibrahim 42-43).

NONEKami berharap Tan Sri berusaha menghindari noda-noda kezaliman.

Saya percaya Tan Sri seorang yang berwibawa dan profesional, apatah lagi Tan Sri seorang muslim yang beriman tentang hari akhirat. Tan Sri, dosa manusia ada yang bersifat peribadi antara dia dengan Allah, dan ada pula yang membabitkan hak-hak makhluk Allah yang lain.

Dosa peribadi mudah untuk dilangsaikan; taubat dan istighfar antara dia dengan Allah sahaja. Adapun kezaliman terhadap orang lain; ia membabitkan hak hamba-hamba Allah yang tidak mudah untuk diselesaikan. Ada tuntutan yang lain yang mesti bayar, dan Allah juga ada hukuman-Nya yang setimpal.

Tan Sri, hak dan keadilan itu buta warna perbezaan. Adil itu prinsip yang merentasi batasan perasaan dan kepentingan. Merentasi batasan bangsa dan agama sekalipun.

Firman Allah: (maksudnya) “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”
(Surah al-Maidah, ayat 8).

Saya pasti Tan Sri lebih faham dan lebih berkesedaran dalam hal ini.

Jihad kembalikan keharmonian

Tan Sri, seperti yang kita bersama tahu bahawa asas sosial (basic social values) yang rakyat perlukan adalah security (keselamatan),freedom (kebebasan), order (peraturan), justice (keadilan) danwelfare (kebajikan). Polis berperanan besar dalam hal ini. Tan Sri adalah insan harapan!

Tan Sri, seperti yang Tan Sri maklum kadar dan jenis jenayah dalam negara kita hari ini amat membimbangkan. Perasaan aman yang merupakan asas kehidupan kemanusiaan mula terhakis hari demi hari. Tugas Tan Sri tentulah besar.

NONEIa adalah jihad yang agung pahalanya jika Tan Sri dapat mengembalikan keamanan dan memberikan keharmonian kepada rakyat. Salah satu sebab negara tidak aman, hilangnya keberkatan pemerintahan dan rakyat. Adil membuahkan rahmat Allah sekalipun jika pemerintah itu bukan muslim.

Zalim melahirkan kemurkaan Allah, sekalipun pemerintah itu muslim. Inilah yang sedang kita lihat dalam dunia hari ini. Kami mendoakan agar Tan Sri berjaya meneruskan jihad menegakkan keamanan dan keharmonian dalam kalangan rakyat.

Harapan kami agar Tan Sri dapat melaksanakan prinsip-prinsip yang dititahkan Allah dan RasulNya. Semoga Allah memberkati negara ini kerana keadilan insan-insan yang diberikan amanah.

Rakyat mengadu kepada penguasa tentang kezaliman orang lain terhadap mereka. Namun, jika penguasa itu yang zalim, rakyat mengadu kepada Allah tentang kezaliman penguasa mereka.

Nabi bersabda: “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi kerana ianya dibawa atas lindungan awan dan Allah Yang Maha Tinggi berfirman: “Demi kemuliaan dan keagunganKu, akan Aku menangkan engkau sekalipun selepas beberapa lama” (Riwayat al-Bukhari dalamal-Tarikh al-Kabir, dinilai hasan/ al-Sahihah:870).

Tan Sri, selamat bertugas sebagai KPN yang baru. Bersama Tan Sri jutaan harapan rakyat. Jika saya boleh meminjam wasiat bertulis Abu Bakr al-Siddiq ketika amat uzur dan mencadangkan Umar al-Khattab sebagai penggantinya, antaranya beliau menyebut:

Sekiranya ‘Umar berlaku ‘adil, maka itu sangkaan dan pengetahuanku mengenainya. Jika dia sebaliknya, maka setiap individu berdasarkan apa yang dikerjakan. Sedangkan aku inginkan kebaikan dan tidak pula aku tahu perkara yang ghaib. “Nanti orang-orang zalim akan mengetahui di mana kesudahan mereka” Wa al-Salam ‘alaikum wa rahmatulLah”. (al-Sayuti, Tarikh al-Khulafa, 32, Beirut: Dar al-Fikr).

Semoga Allah merahmati tugasan Tan Sri, amin.


Rakyat bawahan yang dhaif,

Dr Mohd Asri Zainul Abidin

SUARA HATI INSAN MARHAEN

Suara hati seorang insan yang mewakili ribuan insan yang lain untuk direnungi oleh kita bersama...


Subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
Kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
Kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
Kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

Kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
Kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
Jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
Tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

Apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
Papa semakin parah? wang semakin lelah?
Jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
Kerana kerajaan kita sedang susah?
Maka subsidi kita terpaksa diserah...
Jika semalam kau makan sepinggan, hari ini separuh
Kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
Apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
Makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
Jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
Kepada siapa patut kami tuding jari?
Janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
Akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
Atau kami jadi insan curang...
Kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
Tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

Dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
Pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
Pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
Kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
Kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
Bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

Pernahkah kau merasa?
Rumah bocor yang lanjut usia...
Baju dan kasut anak yang koyak
Tinggal dalam rumah yang berasak-asak
Siang kami sebak, malam kami sesak...

Sedangkan kalian manusia angkasa...
Istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
Elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
Hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

Tapi kami masih di sini..di teratak ini...
Dengan lauk semalam..
Dengan hidangan yang tidak bertalam...
Dengan rumah yang suram...
Dengan wang yang hampir padam...

Tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
Tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
Tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
Tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

Tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
Aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
Kalian yang belasah, kami yang bersalah...
Kalian buat untung, hutang kami tanggung...
Kalian mewah melimpah, kami susah parah
Kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
Kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
Kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

Lantas, kalian rampas lagi subsidi...
Ke mana wang itu pergi nanti?
Jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
Jika tidak pun buat gula konon merbahaya
Mengapa tidak beras diturun harga?
Jika tidak untuk minyak kereta...
Mengapa tambang tidak potong sahaja...
Tapi entah berapa kali janji...
Konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
Hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
Kami terus termanggu di sini...
Kalian juga yang nikmati...
Kami hanya menggigit jari...

Kembalikanlah kepada kami harta negara...
Jangan hanya kalian sahaja yang merasa...

Dr Mohd Asri Zainul Abidin Jul 20, 10 12:24pm

HAKIKAT KEKAYAAN DAN KEMISKINAN

Apakah hakikat kekayaan, dan apa hakikat kemiskinan?

Setelah payah Hukama mencari apakah erti kekayaan yang sebenarnya, mereka mendapat keputusan, iaitu:

“Orang kaya ialah orang yang sedikit keperluannya”.

Jadi jangka turun naik kekayaan dan kemiskinan, ialah hajat dan keperluan. Siapa yang paling sedikit keperluannya, itulah orang yang paling kaya dan siapa yang amat banyak keperluan itulah orang yang miskin. Sebab itu yang maha kaya hanya Allah. Sebab Allah tidak berkehendak keperluan atau hajat.

Raja-raja adalah orang yang paling miskin, kerana keperluannya sangat banyak. Di dunia seorang raja diikat oleh bermacam-macam aturan dan keperluan dan di akhirat akan dibuka pula perkaranya yang besar-besar, sebagaimana yang diterangkan oleh Sayidina Abu Bakar yang telah kita salinkan dahulu daripada ini.

Jutawan ramai yang miskin!

Dasar segala yang tersebut itu, pergantungannya ialah diri sendiri. Kalau orang hendak kaya, cukupkanlah apa yang ada, jangan bernafsu hendak memiliki kepunyaan orang lain hadapkan saja muka di dalam taat kepada Allah, tenteramkan jiwa di dalam menghadapi alhayat. Kalau hendak miskin, ingatlah segala yang teringat, kenanglah segala yang belum ada, hendaki ini dan itu hendaki rumah yang lebih cintik, kerana yang sekarang walaupun bagaimana cantiknya, belum juga cukup rasanya, sebab belum secantik rumah si anu, padahal rumah kita sendiri, sudah titik air liur orang lain elihatnya. Kalau dengan harta yang ada dalam tangan, kita ingin kata, dalam sebentar waktu keinginan itu boleh tercapai, iaitu takaran hidup berdiri di atas kesederhanaan, sudah menafkahkan harta pada barang yang berfaedah apalagi di zaman kini yang membanyakkan belanja orang sehari-hari itu bukanlah keperluan yang penting. Yang membesarkan belanja kerapkali barang yang tak perlu, perhiasan yang berlebih-lebihan. Cuba tekankan perasaan jiwa yang berontak, ikat dengan taat kepada Ilahi dan belanjakan membela kebenaran, menegakkan keadilan, menolong fakir dan miskin.

Kekayaan hakiki ialah mencukupkan apa yang ada, sudi menerima walaupun berlipat ganda beratus-ribu bilion, sebab dia nikmat Tuhan. Dan tidak pula kecewa jika jumlahnya berkurang, sebab dia datang dari sana dan akan kembali ke sana. Jika kekayaan melimpah ialah untuk menyokong amal dan ibadat, iman dan untuk membina keteguhan hati menyembah Tuhan. Harta tidak dicintai kerana dia harta. Harta hanya dicintai sebab dia pemberian Tuhan. Dipergunakan kepada yang berfaedah.

Kekayaan majazi, menurut kebiasaan aturan hidup di zaman sekarang ini, ialah menumpahkan cinta kepada harta-benda semata-mata, yang menyebabkan buta dari pertimbangan, sehingga hilang cinta kepada yang lain, kepada bangsa dan tanahair, agama,Tuhan, bahkan Tuhan itu tidak dipercayai lagi. Hilang cinta kepada segala yang patut dicintai, bahkan kadang-kadang diri sendiri sudah lupa mencintainya. Sebab telah tertumpah kepada harta. Orang kaya begini, dua bahaya mengancamnya, pertama penyakit bakhil, kedua penyakit boros dan royal (menghamburkan harta), sombong dan takbur, lupa bahawa manusia sentiasa diancam bahaya yang mengerikan.

Dipetik dari buku Tasauf Moden, Dr. HAMKA

ADAKAH WAJIB JUMAAT JIKA HARI RAYA JATUH PADA HARI JUMAAT



Setiap kali tibanya hari raya baik Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidil Adha yang jatuh pada hari Jumaat, masing-masing tertanya-tanya tentang kewajiban solat Jumaat pada hari tersebut. Kebetulan tahun 2010 ini hari raya jatuh pada hari Jumaat. Saya ingin berkongsi satu artikel yang insya-Allah memberi manfaat kepada semua. Soalan:

Sejauh mana kekal hukum pengguguran solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat. Sebabnya masih ada yang keliru dan mengambil langkah memilih untuk hadir salah satu daripada solat tersebut?

Jawapan:

Dalam persoalan ini para ulama berselisih pendapat dalam menentukan kefardhuan Jumaat.

Jumhur ulama bersetuju untuk tidak menggugurkan kefardhuan Jumaat walaupun hari raya jatuh pada hari Jumaat yang telah dituntut oleh Allah SWT.

Imam Ahmad bin Hambal r.a berpendapat bahawa solat Jumaat gugur sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat. Ini kerana sudah ada solat yang menghimpun manusia seumpama dengan solat Jumaat dan tujuannya juga sama. Ditambah lagi, hari raya kebiasaannya orang sibuk dengan aktiviti khusus hari raya.

Imam Ahmad juga berhujah bahawa Saidina Uthman bin Affan mengizinkan penduduk kawasan tinggi di Madinah supaya tidak datang bersolat Jumaat.

Akan tetapi jumhur ulama menolak bahawa amalan seorang sahaja dari kalangan sahabat tidak boleh dijadikan hujah dalam persoalan pengguguran solat Jumaat. Hal ini juga tidak disepakati oleh jumhur ulama.



Penolakan ini dikukuhkan lagi dengan penghujahan daripada ayat al-Quran itu sendiri, dalam perintah solat Jumaat Allah SWT berfirman yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Surah al-Jumu’ah: 9)

Di dalam ayat kefardhuan Jumaat ini Allah SWT menyuruh dan meminta orang-orang beriman menuju ke masjid dengan kadar segera untuk menunaikan solat Jumaat seperti mana pada Jumaat-Jumaat yang lain termasuklah Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidiladha.

Dalam kitab Rahmatul Ummah fi Ikhtilaf al-A’immah karya Imam Al-Dimasyqi, telah dinyatakan bahawa: “Apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka menurut pendapat Imam asy-Shafie yang sahih, dinyatakan bahawa tuntutan solat Jumaat tidak gugur daripada penduduk kampung (pemastautin) yang mengerjakan solat Jumaat. Adapun bagi mereka yang datang dari kampung lain, tuntutan tersebut digugurkan.”

Demikianlah menurut pendapat Imam Shafie yang sahih. Sekiranya mereka telah menunaikan solat hari raya, dibenarkan bagi mereka untuk terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Menurut pendapat Imam Abu Hanifah, bagi penduduk kampung mereka wajib menunaikan solat Jumaat. Menurut Imam Ahmad pula tidak wajib solat Jumaat sama ada penduduk tetap ataupun tidak. Kewajipan solat Jumaat gugur setelah mengerjakan solat hari raya. Tetapi mereka wajib solat Zuhur.

Ad-Dimasyqi tidak menampilkan pendapat Imam Malik. Ibnu Rusyd dalam kitabnya Bidayatul Mujtahid menyatakan bahawa pendapat Imam Malik selari dengan pendapat Imam Abu Hanifah. Dinukilkan bahawa, “Imam Malik dan Abu Hanifah bersependapat, ‘Jika hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka mukalaf dituntut untuk melaksanakan kedua-duanya’.

Berdasarkan keterangan-keterangan yang telah diberikan, ternyata bahawa dalam hal ini terdapat empat pendapat:

1- Solat Jumaat tidak gugur terhadap penduduk kota (ahlul madinah) yang di tempat mereka ada dilaksanakan solat Jumaat. Bagi mereka yang datang dari kampung atau gurun, atau dari kampung yang yang terletak di kawasan yang tinggi, yang di kawasan mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, kewajipannya digugurkan.

2- Maka sekiranya mereka iaitu mereka yang datang dari kampung telah menunaikan solat hari raya, mereka boleh terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Inilah pendapat Imam Shafie. Pendapat ini juga merupakan pendapat Uthman dan Umar bin Abdul Aziz.

3- Solat Jumaat tetap wajib ditunaikan, sama ada penduduk kota di kawasan yang dilaksanakan solat Jumaat mahupun bagi penduduk luar. Pendapat inilah yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah dan Imam Malik. Maka, solat Jumaat tetap wajib dan tidak gugur biarpun sesudah menunaikan solat hari raya.

4- Tidak wajib solat Jumaat, tetapi mereka wajib solat Zuhur. Demikianlah pendapat Imam Ahmad.

Secara dasarnya, Imam Shafie tetap mewajibkan solat Jumaat yang jatuh pada hari raya. Namun beliau menetapkan kewajipan tersebut terhadap penduduk kota. Bagi penduduk desa atau padang pasir (badwi) yang berkunjung ke kota untuk solat raya (dan solat Jumaat), dan di tempat mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, maka mereka dibenarkan untuk tidak mengerjakan solat Jumaat.

Bagi kita rakyat Malaysia yang berpegang dengan mazhab al-Syafie adalah tidak gugur kefarduan Jumaat sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat. Kebenaran yang diberi oleh Imam al-Syafie kepada penduduk yang berjauhan dari masjid adalah dengan tujuan tidak membebankan mereka, sedangkan mereka terpaksa keluar dua kali untuk ke masjid yang mana jikalau mereka pulang selepas sembahyang sunat hari raya nescaya mereka tidak akan sempat datang semula ke tempat Jumaat.

Di negara kita (Malaysia) keadaannya sangat berlainan. Kita tidak menghadapi kesukaran untuk ke masjid. Masjid pun sudah banyak dibina dan terletak tidak jauh mana dari rumah kita. Kita lihat tidak ada tempat yang keadaan seperti itu. Kalau adapun mungkin di kawasan pedalaman seperti di Sabah dan Sarawak. Di tempat lain kemudahan banyak sama ada mereka boleh kembali dengan kenderaan masing-masing dan masjid-masjid tempat dikerjakan sembahyang Jumaat adalah berdekatan dengan rumah masing-masing.

Adapun syarat boleh meninggalkan Jumaat pada masalah ini ialah:

1. Hendaklah mereka itu bersembahyang hari raya di tempat Jumaat. Jika mereka mengerjakan sembahyang hari raya di tempat yang tidak di buat Jumaat seperti surau atau lainnya maka wajib mereka datang ke tempat Jumaat untuk sembahyang Jumaat.

2. Kesukaran kembali ke tempat Jumaat sehingga jika mereka kembali dan datang semula meluputkan Jumaat. Jika mudah kembali ke tempat Jumaat, maka wajib mereka itu mengerjakan sembahyang Jumaat.

3. Mereka itu telah kembali sebelum masuk waktu Jumaat. Sekiranya mereka masih berada di kampung yang dibuat Jumaat, maka wajib mereka mengerjakan sembahyang Jumaat.

4. Hadir mereka itu ke tempat Jumaat untuk sembahyang hari raya. Jika hadir mereka ke tempat Jumaat bukan kerana sembahyang hari raya tetapi kerana membeli barang atau lainnya, maka wajib Jumaat ke atas mereka itu sekalipun mereka sudah kembali ke tempat mereka.

Wallahua’lam

Read more: http://scripters.ning.com/forum/topic/show?id=2386880%3ATopic%3A359906&xgs=1&xg_source=msg_share_topic#ixzz0zZeuXQ1a

ANTARA KEMERDEKAAN MALAYSIA DAN HARI MALAYSIA

Dalam beberapa hari lagi, negara kita bakal menyambut hari kemerdekaan yang ke-53 tahun. Rupanya dah setengah abad kita menjadi bangsa yang merdeka dari penjajahan bersifat fizikal.

Laungan keramat 'Merdeka' masih dirasakan kuat terngiang-ngiang, seolah-olah ungkapan oleh Bapa Kemerdekaan, Tunku Abd Rahman itu masih segar dan seperti baru semalam didengari.

Bertuahlah kita generasi anak merdeka yang dilahirkan di sebuah negara yang hari ini kita kenali sebagai MALAYSIA. Alhamdulillah..

Namun, apabila ditanya kepada anak-anak pelajar di sekolah hari ini waima kalangan dewasa pun masih ragu-ragu untuk membezakan antara sambutan Hari Kemerdekaan dengan sambutan Hari Malaysia.

Ini tidak sukar difahami kerana selama 51 tahun merdeka kita sering dihidangkan sambutan mega Hari Kemerdekaan di kaca televisyen pada setiap tarikh 31 Ogos pada setiap tahun, iaitu tarikh penting merdekanya Persekutuan Tanah Melayu dari penjajahan kolonial British.

Sementara sambutan Hari Malaysia pula merujuk kepada pembentukan sebuah negara yang dikenali 'Malaysia', ilham nama oleh Dato' Onn yang merujuk kepada kemerdekaan Singapura, Sabah dan Sarawak daripada British dalam gabungan dan gagasan Malaysia yang melibatkan Persekutuan Tanah Melayu yang lebih awal merdeka, pada tarikh 16 September 1963.

Meskipun begitu, pada Ogos 1965, Singapura telah menarik diri daripada gagasan Malaysia, lalu mengekalkan gabungan Tanah Melayu (Semenanjung), Sabah dan Sarawak sebagaimana yang kita dapat lihat pada hari ini.

Sesungguhnya, kedua tarikh penting tersebut wajar diingati dan semangatnya perlu dihayati oleh setiap lapisan masyarakat, khususnya generasi muda bagi mengukuhkan iltizam menjadi bangsa yang merdeka dalam erti kata yang lebih luas, di samping memantapkan jati diri rakyat dan integrasi nasional ke arah mencapai matlamat bersama.

Malanglah..ketika di ambang ke-53 tahun kita menyambut kemerdekaan negara, kita dilihat masih 'terpenjara' pemikiran dan tindakan, tebal sifat 'jahiliah' dan perkauman sempit, serta mudah dilayan dengan hawa nafsu kebinatangan yang menjadikan kita seperti tidak pernah diperkenalkan dengan peradaban holistik yang menuntut kita menjadi warga yang bertanggungjawab kepada agama, bangsa, negara serta nilai kemanusiaan sejagat seluruhnya.

Akhir bicara, Sejarah2u mengambil peluang ini untuk merakamkan 'Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia' kepada semua warga Malaysia. Semoga sinar mentari hari esok akan lebih cerah dan ceria berbanding hari semalam untuk negara kita tercinta, Malaysia. Allahu 'alam


Sumbangan : http://sejarah2u.blogspot.com/

KEMELUT ISTANA KELANTAN DAH SAMPAI KE PENGHUJUNGNYA ?

Imbasan Kembali Peristiwa

Rakyat Malaysia lebih maklum bahawa di setiap negeri yang mempunyai Raja atau Sultan, tugas dan tanggungjawab perihal agama Islam diletak di bawah bidang kuasa Kebawah Duli. Secara tidak langsung, Kebawah Duli adalah Khalifah kepada setiap rakyatnya yang beragama Islam dan juga yang bukan beragama Islam. Perintah Baginda mengenai hal ehwal agama mestilah dipatuhi oleh sekalian rakyat jelata dan sudah tentu ianya adalah kepada ajaran Al-Quran dan Hadis.

Mungkin masih segar diingatan anda suatu peristiwa yang mana Pemangku Raja Kelantan telah mengimamkan solat hajat yang dimakmumkan oleh Nik Aziz dan beberapa lagi para Ulamak.

Seperti kata Nik Aziz, sepanjang hayat beliau selama 75 tahun, belum pernah ada di kalangan Pemangku Raja yang mengimamkan solat dan usaha murni ini telah bermula di negeri Kelantan.






Gambar: Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra (tengah) berkenan menyembelih lembu korban sempena Hari Raya Aidiladha di perkarangan Komplek Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra.

Disini Budak Kampung Online mengambil kesempatan mengucapkan tahniah atas permasyhuran YTM TengKu Muhammad Faris Petra (42), Tengku Mahkota Kelantan sebagai Sultan Kelantan yang baru menggantikan ayahanda baginda Tengku Ismail Petra berkuatkuasa hari ini Isnin 04 Ramadhan 1431 bersamaan 13 Sept 2010.

Gambar: TUANKU Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra menerima Watikah Pemasyhuran sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 daripada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, di Istana Negeri Kubang Kerian hari ini.

Daulat Tuanku...

Dipetik dari : http://wargamarhaen.blogspot.com/

PANDUAN SEMBAHYANG HARI RAYA


CARA :

-Solat hari raya dua rakaat dimulai dengan takbiratul ihram diikuti dengan doa iftitah.

-Kemudian bertakbir sebanyak tujuh kali sambil mengangkat tangan selari dengan bahu sebagaimana takbiratul ihram

-Hendaklah diselangi di antara dua takbir sekadar masa membaca satu ayat sederhana dan sunat membaca di antaranya

" Subhanallah walhamdulillah wala ila ha illallah wallahuakbar "
(Yang bermaksud, Maha suci Allah, dan segala pujian bagi Allah dan tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar.

-Seterusnya membaca "Auzubillahi minasy syaitonirrajim", Fatihah dan satu surah atau beberapa ayat.
-Selepas takbir ketika bangun pada rakaat kedua, hendaklah bertakbir sebanyak lima kali sebelum memulakan bacaan dan setiap takbir diselangi dengan bacaan tasbih sebagaimana yang disebutkan tadi.
Para ulama telah ijma' tentang cara-cara solat hari raya berdasarkan hadith;

Yang bermaksud, Amru bin 'Auf al-Muzani R.A meriwayatkan Nabi S.A.W bertakbir ketika solat dua hari raya (Aidil Fitri dan Aidil ADha) , pada rakaat yang pertama sebanyak 7 kali sebelum membaca Fatihah dan pada rakaat yang akhir sebanyak 5 kali sebelum membaca Fatihah.


PENGERTIAN HARI RAYA

Perkataan 'id berasal daripada 'aud bererti ulangan. Ini kerana sama ada hari raya itu berulang pada setiap tahun atau kegembiraannya berulang setiap kali menjelang hari raya atau banyak nikmat Allah dikurniakan kepad hamba-Nya pada hari raya tersebut.

PENSYARIATAN SOLAT HARI RAYA DAN DALILNYA

Solat 'Idil Fitri dan 'Idil Adha telah disyariatkan pada tahun Hijrah yang kedua. Solat hari raya pertama yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W ialah solat 'Idil Firi pada tahun yang kedua Hijrah tersebut.

Sementara dalil pensyariatannya pula ialah firman Allah yang ditujukan kepada Nabi S.A.W

Yang bermaksud ;

"Oleh itu kerjakanlah sembahyang kepada Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur)"

'Ulama tafsir menyatakan maksud sembahyang dalam ayat tersebut ialah solat 'Idil Adhha. Hal ini berdasarkan hadith,

Yang bermaksud ;

"daripada Abu Sa'id al-Khudri R.A katanya, "Rasulullah S.A.W pergi ke musolla pada hari 'Idil Fitri dan 'Idil Adha. Perkara pertama yang Baginda lekukan ialah solat. Kemudian Baginda berpaling menghadap orang ramai yang masih duduk di dalam saf mereka, lalu Baginda memberikan nasihat dan menyampaikan apa-apa arahan kepada mereka. Jika hendak menghantar pasukan pejuang atau menyampaikan apa-apa arahan, Baginda membuat keputusan dan mengarahkannya pada masa itu. Selepas itu Baginda pun bersurai.

HUKUM SOLAT HARI RAYA

Solat Hari Raya ialah sunnat muakkad. Ini kerana Rasulullah S.A.W tidak pernah meninggalkannya sejak mula disyariatkan sehinggalah Baginda wafat. Begitu juga para sahabat terus melakukannya selepas itu.

Berdasarkan hadith daripada Abu Sa'id al-Khudri yang terdahulu, solat hari raya disyari'atkan secara berjamaah namun sah dilakukan secara bersendirian.

Begitu juga ia disyari'atkan berjamaah ke[ada semua mukallaf sama ada lelaki, perempuan, bermukim, musafir, orang bebas atau hamba, kecuali perempuan yang berhias atau yang memungkinkan fitnah. Mereka hendaklah bersolat di rumah sahaja.
Solat hari raya tidak wajib berdasarkan hadith,

Yang bermaksud, sabda Rasulullah S.A.W kepada seorang yang bertanya tentang solat yang difardhukan, "Lima solat sehari semalam. Baginda ditanya lagi, adakah wajib atasku selain daripada itu? Baginda menjawab, tidak kecuali engkau ingin mengerjakan solat sunat".

WAKTU SOLAT HARI RAYA

Waktu solat hari raya bermula dari matahari terbit hingga gelincir.

Bermulanya hari adalah apabila fajar terbit. Pada waktu itu dilakukan solat Subuh sebelum matahari terbit dan solat Zuhur selepas mataharigelincir. Namun waktu solat hari raya yang afdhal adalah ketika matahari naik tinggi segalah. Ini kerana Nabi S.A.W sentiasa melakukannya pada waktu tersebut.

-KHUTBAH HARI RAYA-

Selepas selesai solat hari raya sunat melakukan dua khutbah. Secara ringkasnya adalah seperti berikut :

1) Khutbah hendaklah selepas solat hari raya. Ia berlainan dengan khutbah Jumaat
2) Semua rukun dan sunat khutbah Jumaat adalah sama digunakan pada khutbah hari raya
3) Khutbah yang pertama sunat dimulakan dengan takbir sebanyak 9 kali dan khutbah yang kedua dengan takbir sebanyak 7 kali


Sumber : Manhaj Fiqh I (m/s 511-521)



SYAWAL DAN PEPERANGAN AHZAB

Sempena kedatangan Bulan Syawal yang mulia ini marilah bersama menghayati cebisan sirah Rasulullah SAW dalam peperangan Ahzab yang sinonim dengan takbir Hari Raya yang kita laungkan.

Tarikh 7 Syawal 5 Hijrah menyaksikan peristiwa Perang Ahzab berlaku setelah kesedihan menimpa kaum Muslimin, akibat keguguran ramai para syuhada di dalam Peperangan Uhud.

Kaum Quraisy ingin menumpaskan kesemua kaum Muslimin. Mereka menubuhkan satu pasukan perang yang besar. Ribuan pasukan yang terdiri dari puak Quraisy dan sekutunya yang terdiri daripada kaum Quraisy, Bani Asad, bani Kilab, bani Syaiban, bani Ghatfan dan hampir seluruh kabilah yang sepakat akan menyerang kaum muslimin di kala itu.

Mereka semua berjumlah tidak kurang daripada 10 ribu orang sedangkan di pihak Islam berjumlah 3000 orang sahaja. Mereka berkumpul dan mengepung dari Utara Madinah. Sementara itu, pakatan Kaum Yahudi Madinah daripada Bani Nadhir, Bani Qainuqa’ dan Bani Quraizah menyaksikan penyatuan golongan yang membenci agama Allah ini dalam memerangi Rasulullah SAW dan Islam yang diperjuangkan oleh mereka.

Setelah peristiwa pembunuhan Kaab bin Asyraf, seorang yahudi yang menghina Nabi SAW dan Islam pada tahun 4 Hijrah, kebencian golongan Yahudi ini membuak buak sehinggakan mereka sanggup menyatakan bahawa agama sesat golongan quraisy Mekah adalah lebih baik daripada Islam sedangkan mereka merupakan golongan yang mengetahui Al Kitab dan beriman dengan Nabi Allah Musa A.S.

Dengan pimpinan Kaab bin Asad yang dihasut oleh Huyayy bin Akhtab, kedua dua pemimpin yahudi laknat ini telah berpakat sesama mereka dan bersatu dengan musyrikin Makkah untuk menyerang Madinah. Salman al farisi telah mencadangkan kepada Nabi SAW supaya dibuat parit yang mengelilingi Madinah supaya serangan tentera Ahzab tidak dapat menembusi Madinah. Lalu Rasulullah SAW bersama para sahabat dengan iman yang kental memulakan pembinaan parit tersebut untuk mempertahankan Islam.

Pada saat kedatangan tentera Ahzab ini, kaum Yahudi menyerang kaum muslimim dari belakang dan tentera musyrikin menyerang dari arah hadapan.Tentera bersekutu Ahzab kuffar seramai 10,000 orang yang tiba ke tempat peperangan terkejut apabila mendapati parit digali tentera Islam. Ia adalah pengalaman strategi berperang yang baru kepada mereka.

Rasullulah SAW telah berdoa sebagaimana riwayat dari Abdullah bin Abu Aufa r.a katanya, Rasulullah s.a.w di hari perang Ahzab mengucapkan:”Ya Allah, yang menurunkan kitab dan cepat membuat perhitungan! Kalahkanlah kaum Ahzab dan goncangkanlah pendirian mereka.”

Tentera Islam yang hanya berjumlah 3,000 orang mampu bertahan. Pertempuran besar tidak berlaku dalam peperangan ini. Enam tentera Islam syahid, manakala 10 Musyrikin dibunuh. Akhirnya, Allah mendatangkan kemenangan dengan ribut pasir, menyebabkan tentera musuh berundur, dengan pertolongan Allah S.W.T bala tentera yang ramai itu dapat dikalahkan oleh kaum tentera muslimin yang sedikit.

Allah S.W.T menggambarkan situasi ini dalam al-Quran melalui firman-Nya yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepada kalian ketika datang kepada kalian pasukan, lalu Kami mengirimkan kepada mereka angin taufan dan pasukan yang tidak dapat kamu lihat. (al-Ahzab: 9-11).

Berlaku juga kacau-bilau antara mereka apabila pengintip yang dihantar Rasulullah berjaya melonggarkan kepercayaan antara tentera Ahzab. Allah SWT telah menewaskan tentera Ahzab dengan keesaanNya.

Pengajaran perang Ahzab menunjukkan kepada kita bahawa perjuangan Islam pasti akan menghadapi pakatan kuffar untuk menghancurkan Islam dengan apa cara sekalipun. Golongan yang menegakkan agama Allah SWT sentiasa akan diuji dengan serangan yang dilakukan oleh pakatan Ahzab moden yang sangat membenci Islam.

Dunia hari ini memperlihatkan golongan kuffar bersepakat dalam melakukan serangan yang dilakukan kepada Negara ummat Islam. Islam, syariat Islam, serta golongan yang memperjuangkan Islam sentiasa menjadi sasaran mereka.

Tidak banyak bezanya dengan apa yang berlaku kepada Rasulullah SAW dan orang orang beriman dizaman dahulu. Jika dahulu Madinah diserang daripada segenap arah, maka kita hari ini juga diserang dari pelbagai arah. Daripada serangan fizikal hinggalah kepada serangan pemikiran, politik, ekonomi, budaya, kebencian golongan kuffar terhadap agama Allah SWT sangat membuak buak dan mereka sentiasa bersedia untuk menghancurkan Islam dan ummatnya pada hari ini.

Tetapi mereka mesti ingat, Allah menjanjikan pertolongan bagi orang-orang beriman dan mengazab musuh-musuhnya. Ini adalah janji yang tidak mungkin diingkari.

Selain dalam peperangan Ahzab, Allah S.W.T juga telah menolong kaum muslimin dalam peperangan-peperangan yang lain seperti yang berlaku didalam peperangan Badar, Uhud dan Khaibar. Sesungguhnya al- Maunah (pertolongan Allah) pasti datang apabila kita ikhlas dalam perjuangan Islam.

Risalah dari Prof. Dr. Muhammad Badie’ Mursyid Am Ikhwan Muslimin


Segala puji bagi Allah swt, selawat dan salam ke atas junjungan kita Rasulullah saw, keluarga, para sahabat dan orang-orang mengikutinya.

Dengan limpahan cahaya Ramadan dan keharumannya yang semerbak, muncul di ufuk tentang kemuliannya yang dianugerahkan Allah swt kepada kita kerana Ramadan adalah bulan al-Quran sebagai panduan untuk umat manusia.

Firman Allah swt bermaksud:

“Bulan Ramadan, adalah bulan diturunkannya Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan bukti yang jelas untuk petunjuk dan Al-Furqan” (Al-Baqarah: 185)

Di bulan Ramadan amal soleh dilipat gandakan, pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup. Sabda nabi saw bermaksud:

“Apabila masuk ke bulan Ramadan pintu langit dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu”.

Pada bulan Ramadan terdapat Lailatul Qadar yang merupakan malam yang lebih baik daripada seribu bulan seperti sabda nabi saw bermaksud:

“Di dalamnya terdapat malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan sesiapa yang tidak mendapat keberkatannya, maka ia merasai kerugian dan kekecewaan”.

Di bulan ini juga terdapat langkah mencapai maksud takwa dengan cara terbaik. Firman Allah swt bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu puasa sebagaimana orang-orang terdahulu sebelum kamu mudah-mudahan kamu bertakwa”. (Al-Baqarah: 183)

Rasulullah saw telah berdoa kepada orang yang menyedari Ramadan walaupun sekali tetapi tidak diampunkan dosanya dengan sabdanya: “merasai kerugian dan kekecewaan”.

Ramadan adalah bulan yang merakamkan kemenangan-kemenangan yang besar di dalam sejarah Islam yang silam dan baru. Di bulan ini berlaku kemenangan di dalam peperangan Badar al-Kubra, Fathul Mekah dan sebagainya daripada kemenangan yang mulia terutama kemenangan pada hari ke sepuluh Ramadhan di mana tentera memulakan pertempurannya ketika mereka sedang berpuasa. Kemungkinan di antara sebab kemenangan-kemenangan ini ialah mempraktiskan nilai-nilai yang sebenar dan luhur melalui puasa ke lubuk jiwa. Di antara yang paling utama dan jelas ialah pembebasan kemahuan dan keinginan dengan seluruh nilai-nilainya dan di dalam berbagai peringkat.

Di samping puasa bermatlamat untuk mencapai ketakwaan di dalam jiwa, puasa juga bermatlamat membangunkan kemahuan yang bebas. Oleh kerana itu intipati keikhlasan dan maksudnya ialah kebebasan daripada tunduk kepada semua kuasa selain Allah swt walaupun apa jua kuasa dan bentuknya. Justeru puasa adalah wasilah untuk membebaskan manusia daripada penyembahan kepada manusia, kebiasaaan dan syahwat. Orang yang mahu melatih supaya tidak mengikut – dengan pilihannya – kehendak syahwat dan nafsunya serta hanya taat kepada Allah swt, maka dia perlu membendung hawa nafsu dan kebiasaan-kebiasaannya dan akhirnya akan merasai kemenangan ke atasnya.

Perkara-perkara yang dilarang kepada orang yang berpuasa berkait dalam kehidupan seharian. Ini bertujuan mengukuhkan kesan dalam pentarbiahan kemahuan dalam dirinya untuk menjadikannya lebih kuat semasa latihannya, pembebasan daripada ikatan naluri dan tipu dayanya dan untuk menguatkan keazaman dan meneguhkan cita-citanya.

Oleh itu puasa membataskan kehendak jasad daripada mengatasi ruh dan kebendaan daripada mengatasi keinsanan dan perhambaan mengatasi kebebasan. Justeru kemahuan manusia ketika tunduk kepada kehendak dan ketentuan Allah tidak menyebabkan manusia mati atau kaku tetapi menghidupkan dan meneruskan peranan insan. Bagaimana seorang insan dikira menang ke atas syahwatnya yang halal sedangkan dia tewas di hadapan syahwat yang haram.

Oleh sebab itu puasa merupakan ibadah yang banyak mengukuhkan rohani dalam diri manusia, kerana puasa melemahkan syahwat lantaran tidak makan dan minum.

Dengan demikian tercapai tujuan untuk meningkatkan martabat ruh kepada benar-benar takutkan Allah swt dan beriltizam dengan sepenuhnya apa yang dituntut dalam ibadah tentang disiplin, akhlak dan adab, di mana orang yang berpuasa sentiasa rasa diawasi oleh dirinya daripada perkara yang membatalkan puasa dan perkara yang haram dan ia tidak menunjuk-nunjuk (riya’) di hadapan orang tentang puasanya.

Ini kerana puasanya dapat mengubati daripada penyakit ini yang sangat dibimbangi oleh Rasulullah saw kepada kita yang dinamakan syirik kecil supaya ia menunaikannya dalam bentuk yang sempurna sepertimana yang dikehendaki dan disukai oleh Allah swt dan akhirnya sampai kepada darjat golongan rabbani yang mengagungkan ajaran Allah swt dalam perkataan dan perbuatan. Justeru seluruh pergerakan, diam, solat, ibadah, hidup dan mati mereka adalah semata-mata kerana Allah. Firman Allah swt bermaksud:

“Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah untuk Allah Tuhan semesta alam”. (Al-An’am: 162)

Inilah pesanan nabi saw:

“Apabila seorang daripada kamu berpuasa maka janganlah ia menuturkan kata-kata yang buruk (keji) dan janganlah menjerit-jerit tidak menentu (hiruk pikuk). Apabila ia dimaki atau dicabar oleh seseorang hendaklah ia berkata saya berpuasa, saya sedang berpuasa”. (Bukhari).

Pesanan nabi saw ini mendidik muslim tentang kekuatan kemahuan dan menjadikan puasa sebagai wasilah untuk mengindahkan akhlak, menahan kemarahan, menghadapi berbagai penghinaan dan kejahilan dengan kemaafan dan lapang dada.

Seorang muslim di bulan Ramadan berbeza dengan hari-hari biasanya, terutama adat kebiasaannya dan membebaskan diri dari belengunya serta meninggalkan kebiasaannya yang dihalalkan oleh Allah swt. Kita lihat ia menahan daripada makan, minum dan memenuhi syahwat pada siang Ramadan kerana mentaati perintah Allah swt. Oleh sebab itu puasa di sisi seorang muslim sebagai lapangan yang terbaik untuk menguatkan kemahuan kerana lebih tinggi daripada memenuhi keperluan jasad kerana mengutamakan ganjaran dan pahala yang diberikan oleh Allah swt.

Antara Kemahuan dan Kebebasan

Jelas bahawa kemahuan atau kehendak ialah kekuatan yang terdapat dalam diri manusia yang membolehkannya berkata: “Ya” atau “Tidak” dengan kebebasan mutlak yang lahir daripada penyerahan diri kepada Allah swt semata-mata tanpa mensyirikkan-Nya dengan sesuatu ketika syahwat atau perasaan memanggilnya, ataupun orang zalim cuba menggunakan untuk tujuan dan kepentingannya. Ketika itu pemimpin dan ketuanya ialah ketakwaan kepada Allah swt dan mengharapkan redha-Nya. Keupayaan untuk menolak dan menahan lebih kuat daripada keupayaan untuk menerima dan menyahut. Oleh itu ketika kemahuan generasi pertama Islam bebas daripada tarikan nafsu dan syahwat serta melaksanakan nilai-nilai sebenar puasa dalam diri mereka, maka mereka layak mengecapi pertolongan Allah swt dan dunia tunduk untuk mereka. Justeru kalau kita mahu mencapai kemenangan maka kita sewajarnya membebaskan diri dan kemahuan kita seperti yang dilakukan oleh generasi terdahulu.

Demikianlah puasa mendidik manusia supaya merdeka dan bebas di dalam kehidupannya secara keseluruhan, di mana dia tidak tunduk kepada syahwat, tidak dikuasai oleh perasaan dan memiliki kemahuannya sendiri. Demikianlah puasa menjadikannya tuan kepada diri atau nafsunya dan memiliki hak memilih sama ada mahu atau tidak. Di samping itu juga manusia boleh mengembangkan kebebasan kemahuan, melatih dan membentuk perjalanan hidupnya dengan keteguhan, keazaman dan kecekalan tanpa rasa hina dan kerdil. Justeru puasa itu sendiri sebagai latihan kepada nafsu untuk dididik memiliki kemahuan kerana ia adalah ibadah kepada Allah swt yang mendekatkan seorang muslim kepadaNya.

Bila orang Islam mengambil peluang di bulan yang berkat ini dengan menguatkan azam dan kemahuannya dan perubahan akan berlaku ke atas dirinya, suatu perubahan yang menusuk kalbu, meneguhkan sifat dan akhlak yang mantap yang bukan sekadar impin sahaja, selalu saling bantu-membantu bersama masyarakat yang sekaligus bergabung di dalam ibadah dan amal soleh ini. Oleh itu semua pihak bersama-sama di dalam melakukan perubahan yang turut membantu meluaskan kesan terhadapnya meliputi semua bidang dalam kehidupannya secara total. Di sini wujud perbezaan ketara antara saya menyertai aktiviti masyarakat dan masyarakat mengikuti saya dalam perkara kebaikan dan antara saya sebagai seorang yang tiada pendirian dan tidak memiliki kemahuan, kerana manusia ketika berada di suasana terakhir di sebut akan menyertai masyarakat di dalam perkara kejahatan jikalau mendapati ada orang yang melakukan kejahatan. Oleh sebab itu Rasulullah saw berpesan kepada kita dengan sabdanya bermaksud:

“Janganlah kalian menjadi orang yang tiada pendirian, kalian mengatakan: Jika manusia baik kami ikut baik, dan jika mereka zalim maka kamipun ikut zalim, namun mantapkanlah jiwa kalian; jika masyarakat baik kalian tetap melakukan kebaikan dan jika mereka melakukan kejahatan maka jangan ikut melakukan kezhaliman”. (At-Tirmidzi)

Manusia secara umum sentiasa wujud dalam dirinya dua kekuatan yang saling tarik menarik:
Pertama adalah maddiyah (material).. yang mana sumbernya adalah unsur material dalam pembentukannya, seperti tindakan yang lahir tidak sama dengan perilakunya jika hanya mementingkan material saja..Firman Allah swt bermaksud:

Hai orang-orang yang beriman, Apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu: “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah swt” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit”. (At-Taubah:38)

Kedua adalah ruhiyah (kerohanian) yang sentiasa mendorong kepada peningkatan tindakan terhadap apa yang kurang pada agama atau akhlaknya, yang dapat meninggikan derjat dari kehinaan dan kesalahan.

Ibadah dalam Islam bertujuan mendukung unsur-unsur kerohanian yang ada dalam diri manusia, sehingga dapat menyempurnakan kemenangan ke atas unsur material. Selagi unsur kerohanian kuat maka hubungan dengan Tuhannya akan lebih kukuh dan teguh. Di kesempatan ini ibadah puasa datang untuk mengukuhkan tarikan unsur kedua dan meneguhkannya di dalam jiwa. Orang yang berpuasa dapat melatih nafsunya dan membebaskan kehendak dari berbagai pengaruh, keinginan dan syahwat. Justeru dengan sendirinya akan mampu membebaskan dan memerdekakan kehendaknya.

Pengalaman yang agung ini yang melatih diri dengan kelaparan dan memerdekakan keinginan kepada perkara larangan dan memperkukuh keazaman melalui ibadah puasa dengan sendirinya akan memberikan kekuatan dan pengetahuan.

Ini kerana hal tersebut memberikan kesan yang sangat besar dalam mendidik peribadi muslim yang berpuasa, memperteguh dan membersihkannya dari anasir kelemahan, al-wahn (cintakan dunia dan takut mati) dan kelesuan. Dengan itu tercapai dalam diri kita “Muslim yang kuat dan dipercayai” yang merupakan peribadi yang paling dicintai oleh Allah sebagaimana yang pernah disampaikan oleh Rasulullah saw dalam sabdanya bermaksud:

“ Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah swt daripada Mukmin yang lemah. ” (Muslim)

Pembebasan di bulan Ramadan

Ayuh kita jadikan bulan Ramadan sebagai peluang untuk menguatkan kehendak dan keinginan dan menjauhkan diri dari syahwat dan perkara-perkara yang diharuskan, kebebasan dari belenggu adat istiadat, sehingga kita menjadi orang mendapatkan rahmat Allah swt dan melakukan puasa dan qiyam dengan penuh keimanan dan pengharapan sehingga dosa-dosa mereka diampunkan.

Puasa merupakan latihan hati dan bukan sekadar pengharaman jasad sahaja, Oleh itu kita sangat memerlukan langkah untuk meningkatkan jati diri pada bulan Ramadan melalui pemantapan dan pengukuhan kemahuan dan keinginan. Petanda terbesar dari itu semua adalah menunaikan segala perintah Allah swt dan mencegah diri dari apa yang diharamkan ke atas kita, sehingga mengubati kerohanian kita dan bertambah kuat, melalui interaksi secara intensif dengan Al-Qur’an. Firman Allah swt bermaksud:

“Dan Demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Quran) dengan perintah kami. sebelumnya kamu tidaklah mengetahui Apakah Al kitab (Al Quran) dan tidak pula mengetahui Apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengan Dia siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba kami. dan Sesungguhnya kamu benar- benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus”. (Syura: 52).

Sesungguhnya kekuatan keazaman dan kemahuan yang ditanamkan dalam ibadah puasa pada diri juga merupakan keperluan umat dalam menghadapi hawa nafsu, syahwat, fitnah dan berbagai rintangan, dan diperlukan untuk menghadapi kecenderungan diri kepada kemunduran, kerehatan dan memilih berdamai daripada berjihad, berjuang dan berkorban.

Kita sangat memerlukan pembebasan kemahuan umat dan kehendak pemimpinnya dari tarikan duniawi dan bekerja keras kerananya, untuk mengutamakan kepentingan umum daripada kepentingan sendiri, dan memenangi isu-isu umat dan membelanya, dan tidak menganggap remeh, tidak membiarkan isu-isunya dan memilih cara berdamai dalam menghadapi tentangan dan memenanginya.

Malahan perubahan yang ditempuh dalam jiwa pada bulan Ramadan tidak hanya secara individu sahaja, tetapi merupakan perubahan secara jamaah di semua peringkat dan mencakupi umat dengan seluruh unsur-unsurnya. Justeru umat sangat berhajat kepada pembebasan kemahuan, terutama para pemimpin dan ketuanya. Mereka dituntut untuk membebaskan kemahuan mereka dari pengaruh luar yang tidak mengingini sebarang kebaikan kepada umat dan masa depannya. Mereka sama sekali tidak mampu mendatangkan manfaat kepada kalian, tidak mampu mendatangkan mudarat ataupun kemegahan untuk kalian, sebagaimana firman Allah swt bermaksud:

“Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka Sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah swt”. (An-Nisa:139)

Ketahuilah bahawa dalam membebaskan kemahuan berarti membebaskan kemahuan umat seluruhnya, dan jika mereka merasa berat dan melambat-lambatkannya maka mereka akan terjerumus pada dosa umat seluruhnya. Sunnatullah akan sempurna di alam semesta ini dan perubahan akan berlaku dan menjadi kenyataan. Oleh kerana itu, lakukanlah peranan masing-masing, tunaikanlah kewajiban yang diamanahkan tanpa merasa berat dan rendah diri. Ketahuilah bahwa rakyat mengharapkan kalian. Justeru berikanlah mereka haknya dan lindungilah mereka.

Wahai Ikhwan Muslimin..Wahai umat manusia seluruhnya

Sesungguhnya kebangkitan hakiki adalah dimulai dari perubahan dalaman. Oleh kerana itu barangsiapa yang tewas dengan apa yang ada di dalam jiwanya maka akan menjadi orang yang paling lemah untuk mengalahkan yang lainnya. Mari kita jadikan bulan Ramadan sebagai peluang terbaik untuk melakukan perubahan dan mulai dengan kerja keras untuk membebaskan kehendak pada semua peringkat, berpegang teguh sepenuhnya terhadap semua yang Allah swt perintahkan, dan bersungguh-sungguh menunaikan seluruh perintah-Nya dan mengaplikasikannya dalam diri kita.

Ketahuilah bahawa bebasnya kehendak merupakan rahsia kekuatan dan kemenangan kita dan tidak menerima keputusan kekuatan lain dalam tubuh kita, yang merupakan motivasi yang sebenar untuk menolak segala bentuk penghinaan, kerendahan dan kelemahan yang mungkin sebahagian orang yang lemah imannya merasa cukup dengan situasi tersebut terutama mereka yang tidak menghayati hakikat puasa Ramadan dalam bentuk realiti dan bermakna.

Jelas bahwa perhatian kita yang utama ialah kehendak dan perhatian kita yang terakhir ialah cita-cita. Justeru, marilah kita bergerak dan menyeru kepada Allah swt pada setiap saat dan ketika, janganlah merasa relak dan bosan, dan jadikanlah tarbiyah Ramadan sebagai bekalan ruh kita untuk mencapai matlamat kita. Marilah kita menggemblingkan semaksima mungkin tenaga untuk mencapainya. Jadikanlah slogan kita sebagaimana yang diungkapkan oleh para salaf-salih:

“Penggemblingan tenaga manusia yang paling besar berpunca daripada keyakinan yang paling besar”.

Ketahuilah bahawa langkah pertama menuju kemenangan adalah membebaskan kehendak dari berbagai tarikan duniawi.

Wahai para presiden, menteri dan pemimpin

Ketahuilah bahawa bulan Ramadan adalah kesempatan untuk membebaskan kemahuan kalian, menghiasi diri dengan akhlak puasa dan kemuliannya dan memberikan perhatian kepada kepentingan umat dan rakyat kalian, agar kalian dapat memperolehi keredhaan Tuhan mu dan kepercayaan umat dan rakyat kalia. Jelas bahawa kehinaan dan kelemahan yang ditanggung umat adalah akibat siasah kalian yang sangat jauh dari kepentingan rakyat dan umat kalian. Kalian hanya menitik beratkan kepentingan peribadi daripada kepentingan umum.

Oleh kerana itu kembalilah kepada Tuhan kalian pada bulan yang suci ini, dan bebaskanlah kemahuan kalian kerana Allah swt, Tuhan semesta alam. Firman Allah swt bermaksud:

“Sesungguhnya Allah swt pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah swt benar-benar Maha kuat lagi Maha perkasa”. (Al-Hajj:40)

Wahai saudara tercinta yang berada di sebalik jeriji besi

Kalian telah menjadi simbol dan contoh tentang keteguhan dan kesabaran bersama kalian keluarga dan anak-anak kalian dalam memerdekakan kemahuan kalian, tidak mudah tunduk walaubagaimanapun keadaannya terhadap diri kalian. Kalian menghadapi apa yang kalian alami dengan penuh azam tanpa mengenal erti lemah atau kalah.. Ketahuilah bahawa orang yang kalah adalah orang yang tidak mampu mengalahkan kepercayaan dan ideologi kalian, dan merekalah yang pasti akan hancur kemahuannya jika tidak memenuhi petunjuk yang telah diberikan, dan kembali pada jalan Tuhan mereka sebagaimana firman Allah swt bermaksud:

“Dan Allah swt berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya”. (Yusuf:21)

Semoga Allah swt sentiasa menolong kalian dalam ketaatan dan kebaikan, dan mempercepatkan kalian mendapatkan jalan keluar, sesegera mungkin bukan selambat mungkin. Kalian telah mewariskan dakwah, umat, keluarga, anak dan harta sebagai sebaik-baik warisan seperti yang telah dilakukan oleh hamba-hamba Allah swt yang soleh.
Selawat dan salam ke atas nabi kita Muhammad saw, beserta keluarga dan para sahabatnya..Dan segala puji hanya bagi Allah swt, Tuhan semesta alam

Allahu Akbar walillahilhamd!

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.