KESILAPAN DASAR PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS ... AINON MOHD

"Dasar yang memaksa budak-budak miskin belajar bahasa Inggeris sambil belajar matematik dan sains adalah ibarat memaksa budak-budak miskin itu belajar berenang sambil memanjat pokok kepala."

Cara dan pedagogi mengajarkan bahasa Inggeris adalah amat berlainan daripada cara dan pedagogi mengajarkan logik matematik.

Ia juga amat berbeza dengan pedagogi mengajarkan maklumat sains dan mengajarkan kemahiran berfikir saintifik.

Orang politik di Kementerian Pelajaran nampaknya sudah sedar perkara asas ini. Angin kencang sedang bertiup mengatakan dasar bahasa penghantar itu akan dibetulkan semula.

Pada saat ini para penerbit buku-buku teks sekolah sedang bersiap sedia, menunggu sahaja, bila-bila masa jikalau kerajaan tiba-tiba membuat pengumuman Bahasa Melayu akan dikembalikan menjadi bahasa pengantar mata pelajaran matematik dan sains di sekolah.

Masing-masing sudah mula mendapatkan penulis-penulis buku teks mereka supaya mula menyediakan manuskrip Bahasa Melayunya.

Sebagaimana yang dijangka, yang paling kuat menentang nanti adalah golongan berpendidikan Inggeris yang tinggal di bandar-bandar besar, tanpa mengira kaum. Baca apa mereka kata di sini.

Golongan kaya yang tinggal di bandar-bandar, baik mereka itu Cina, baik India, baik Melayu, Iban dan Kadazan, mereka mahukan bahasa Inggeris.

Golongan kaya adalah golongan yang terputus hubungan daripada golongan miskin dalam bandar, dan dengan penduduk di luar bandar.

Cina-cina kaya di bandar tidak peduli apa yang dialami oleh Cina-cina miskin di pekan-pekan kecil. India kaya di bandar tidak peduli apa yang berlaku dalam estet-estet. Begitu juga Melayu, Iban dan Kadazan kaya yang tinggal di bandar.

Golongan kaya hanya memikirkan diri mereka sahaja.

Golongan kaya adalah golongan bermentaliti kolonial.

Golongan kaya masih tidak sedar bahawa bahasa Inggeris telah, dan masih terus gagal memandaikan golongan miskin dalam bandar dan penduduk luar bandar di India, di Pakistan, di Bangladesh, di Sri Lanka, dan di seluruh benua Afrika, serta di Myanmar dan di Filipina.

Golongan kaya tidak sedar bahawa semua negara terkaya di dunia menggunakan bahasa masing-masing bagi mengajarkan sains dan matematik kepada kanak-kanak mereka.

Golongan kaya masih tidak sedar bukan sahaja bahasa Inggeris, malah bahasa-bahasa Sepanyol, Peranchis, German, Rusia, China, malah bahasa Arab juga, telah gagal memandaikan golongan miskin dan penduduk luar bandar, di mana-mana sahaja bahasa-bahasa kolonial itu dipaksakan ke atas bangsa-bangsa yang mereka jajah.

Golongan kaya yang menyokong bahasa Inggeris itu tidak membaca peta taburan kemiskinan di dunia, oleh itu mereka tidak tahu kaitan antara kemiskinan dan penggunaan bahasa kolonial dalam sistem pendidikan di negara-negara miskin itu.

Pedagogi pengajaran bahasa teramat berbeza daripada pedagogi pengajaran sains dan matematik.

Tidak ada sesiapa yang waras daya inteleknya yang menentang pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa asing, bukan hanya bahasa Inggeris.

Malaysia mesti mengajarkan bahasa-bahasa asing itu dengan menggunakan strategi betul, sebab manfaatnya amat banyak. Tubuhkan universiti bahasa-bahasa asing (university of foreign languages seperti di China, Korea dan Jepun).

Sekolah-sekolah Malaysia hendaklah menawarkan subjek mata pelajaran bahasa-bahasa asing yang penting di dunia, bukan hanya bahasa Inggeris.

Kita mesti menawarkan subjek bahasa Mandarin di semua sekolah di negara ini sebab bahasa Mandarin akan, dan sedang, menjadi bahasa ekonomi dunia yang paling penting.
Sumber: Harakahdaily, capaian 31 Mei 2008

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenapa bahasa dikaitkan dengan kemiskinan orang di kampung. Malu saya jadi orang kampung kalau dikatakan orang kampung tak tau nak berbahasa inggeris. Mungkin tuan terlalu cetik ilmu dan juga tidak tau berbahasa inggeris.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEMBARA SUFI |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.